تجهیزات

راهنمای خرید تجهیزات چتربازی

راهنمای خرید تجهیزات چتربازی

خرید تجهیزات چتربازی برای افرادی که وارد دنیای سقوط آزاد می شود چالش مهمی است. هر ورزشی تجهیزات و وسایل مخصوص خود را دارد؛ وسایلی ضروری که درواقع مختص همان ورزش است و همچنین ایمنی فرد را تضمین می‌کند. بیسبال بدون چوب یا دستکش مخصوص چگونه خواهد بود؟ فوتبال بدون قلم‌بند و کفش استوک‌دار بی‌معنی است؟ فوتبال آمریکایی بدون لباس محافظ و بدون کلاه ایمنیِ همراه با ماسک فلزی، آیا می‌شود؟

به یکی از آشکارترین لوازم چتربازی اشاره می‌کنیم، چتربازی بدون چترنجات چگونه خواهد بود؟ البته برای هر کدام از این ورزش‌ها فقط مثالی ذکر کردیم، قطعاً وسایل و تجهیزات هر کدام از این ورزش‌ها بیشتر است؟ درحالی که تشخیص تجهیزات مورد نیاز برای ورزش‌های متداول‌تر آسان است، فعالیت کوچک ما در چتربازی در هاله‌ای از رمز و راز است.

اگر علاقه‌مند به یادگیری درباره‌ی این ورزش ماجراجویانه هستید، پس مهم است که تا می‌توانید یاد بگیرید. تجهیزات چتربازی یکی از این مواردی است که باید درباره‌ی آن اطلاعات لازم را داشته باشید. مهم است که مطب ما به نحوی باشد که صبر و حوصله‌ی شما در یادگیری اطلاعات مربوط به یک ورزش جدید از دست نرود، البته می‌تواند کمی سخت باشد! امیدواریم بتوانیم این کار را کمی ساده‌تر کنیم. در این مطلب راهنمایی ساده و مفید برای تجهیزات چتربازی جمع‌آوری کردیم.

تجهیزات چتربازی برای چتربازی دونفره

عینک ایمنی

منظره‌ای که در ارتفاع وجود ندارد را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید! علاوه بر اینکه از دیدن منظره‌ای بی‌نظیر بهره‌مند خواهید شد از چشمان شما در برابر سقوط آزاد و گرد و غبار موجود در هوا نیز محافظت می‌کند. البته لازم به ذکر است که برای افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، عینک‌های مخصوصی وجود دارد که با نمره‌ی عینک آنها یکی است.

طناب‌های مهارکننده قابل تنظیم

طناب‌های چتربازی دونفره دارای 4 نقطه‌ی اتصال هستند که شما را به طور ایمن به ریگ چتربازی و مربی چترباز که همراه‌تان است، متصل می‌کند. ریگ‌ها باید متناسب با وزن و اندازه‌ی شما انتخاب شوند و کاملاً فیت بدن شما باشند.

ریگ چتربازی دونفره و چترنجات دوگانه

وسیله‌ای که ظاهری شبیه کوله‌پشتی دارد و چترنجات را در خود جای می‌دهد، کانتینر یا ریگ گفته می‌شود. هر کانتینر که برای چتربازی استفاده می‌شود، باید شامل سیستمی دوگانه باشد که هم چتر اصلی و هم چترنجات رزرو شده را در خود داشته باشد. چتر اصلی همانطور که از نام‌اش پیداست، چتر اولیه است. چتر رزرو شده نقش پشتیبان را دارد و در هنگام بروز مشکل در باز نشدن چتر می‌توان از آن استفاده کرد.

دستگاه فعال‌سازی خودکار یا AAD

هر ریگِ چتربازی که برای چتربازی دونفره یا آموزشی استفاده می‌‌شود باید مجهز به قطعه‌ای ضروری باشد که به آن دستگاه فعال‌سازی خودکار یا به اختصار ADD می‌گوییم. این قطعه، کامپیوتری ریزپردازنده است که در ریگ چتربازی قرار دارد و در صورت باز نشدن چتر نجات اولیه و یا ناتوانی چترباز در باز کردن چتر، چترنجات رزرو شده را فعال می‌کند.

تجهیزات چتربازی برای چتربازی AFF

اگر به چتربازی علاقه دارید، می‌توانید در دوره‌های چتربازی AFF شرکت کنید. در چتربازی AFF شتاب سقوط آزاد به نوعی تسریع شده است.

عینک ایمنی

عینک جزو ابزاری است که در هر نوع چتربازی باید از آن استفاده کنید. البته در دوره‌های آموزشی عینک به شما داده می‌شود، اما اگر علاقه‌ای به استفاده از وسایل مشترک ندارید، می‌توانید خریداری کنید.

کلاه ایمنی

در طول چتربازی مهم است که از مغزتان محافظت کنید. از کلاه‌های ایمنی برای ایمن نگه داشتن جمجمه استفاده می‌شود و دارای رتبه‌بندی هستند. قسمت بیرونی کلاه ایمنی ترکیبی از ABS و پلی‌کربنات است. قسمت داخلی از فوم تشکیل شده تا به راحتی روی سر قرار بگیرد و اذیت‌کننده نباشد. اگر در حال آموزش چتربازی باشید، کلاهی به شما داده می‌شود که قسمت جلوی صورت آن باز است. بعد از دریافت مجوز چتربازی می‌توانید کلاهی خریداری کنید که محافظت صورت داشته باشد.

لباس پرواز یا جامپ سوت

یکی از ابتدایی‌ترین وسایل چتربازی لباس پرواز است، که در بیشتر مواقع دست کم گرفته می‌شود. به طور کلی این لباس برای محافظت از پوست شما در برابر غبارهای موجود در هوا و همچنین کمک به مربی برای تسلط بهتر بر شما طراحی شده است. اما با پیشرفت در این ورزش متوجه خواهید شد که لباس چتربازی تا چه اندازه می‌تواند در پیشرفت پرواز شما مهم باشد. لباس‌های چتربازی دسته‌بندی می‌شوند و هر نوع برای نوع خاصی از پرواز استفاده می‌شود.

ارتفاع‌سنج

ارتفاع‌سنج وسیله‌ای حیاتی است که از فشار هوا برای محاسبه‌ی ارتفاع استفاده می‌کند. ارتفاع‌سنج از این جهت ضروری است که شما را مطمئن می‌سازد تا چترنجات را در زمان/ارتفاع درست باز کنید. معمولاً برای دوره‌های آموزشی از ارتفاع‌سنج آنالوگ استفاده می‌شود و زمانی که دانش‌آموزان به مهارت لازم رسیدند در پروازهای خود از ارتفاع‌سنج دیجیتال استفاده خواهند کرد.

سایر تجهیزات چتربازی

با پیشرفت و بدست آوردن مهارت‌های لازم در چتربازی و گرفتن مجوز چتربازی، ابزار دیگری وجود دارد که ممکن است از آنها استفاده کنید. در اینجا به ذکر دو مورد می‌پردازیم که اغلب چتربازان باتجربه از آن استفاده می‌کنند.

ارتفاع‌سنج سمعی

ارتفاع‌سنج شنیداری در داخل کلاه ایمنی استفاده می‌شود و برای آگاه کردن شما از ارتفاع از پیش تعیین شده از صدا استفاده می‌کند. این صداها از ارتفاع‌سنج‌های بصری نیز استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که چترباز نسبت به ارتفاع آگاه است.

دیدپرواز

دیدپرواز دستگاه ردیابی GPS است که چتربازان حرفه‌ای و خلبانان از آن استفاده می‌کنند. در طول چتربازی و هنگامی که زیر کانوپی هستید، دیدپرواز از طریق صدا تغییر در نسبت لغزش و سرعت افقی و عمودی را به اطلاع شما می‌رساند. داده‌های GPS از لحظه‌ی پرش تا بعد از فرود آمدن ثبت می‌شوند، بنابراین شخص بعد از فرود آمدن می‌تواند پرواز خود را مرور کند. این تکنولوژی برای چترباز این امکان را فراهم می‌کند تا متوجه شود که چگونه تغییرات در نحوه‌ی قرارگیری بدن‌ خود بر پویایی‌های پروازشان تأثیر می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا