ایمنیچتربازیمقدماتی

آیا امکان بیهوش شدن چتربازی وجود دارد؟

آیا امکان بیهوش شدن چتربازی وجود دارد؟

بیهوش شدن در چتربازی سئوالی است که ممکن است به ذهن برسد. چتربازی مظهر ورزش‌های پرریسک و مخاطره‌آمیز است، بنابراین کاملاً طبیعی است که در اولین پرش خود نسبت به تمام «ناشناخته‌ها» کمی دلزده شوید! اجازه دهید به شما اطمینان دهیم که غش کردن، بیمار شدن یا هر اتفاق نامطلوب دیگری بسیار نادر است و کاملاً قابل پیشگیری است. چتربازی چه حسی دارد؟ آیا احساس می‌کنید، بیهوش خواهید شد؟ خیر! توصیف حس و حال چتربازی برای کسی که تا به حال آن را تجربه نکرده است، سخت و دشوار است. تصور کنید، می‌خواهید مزه‌ی قهوه را برای کسی که تا به حال دانه‌ی قهوه را ندیده است، تعریف کنید! شما باید انجامش بدید!

چگونه در چتربازی بیهوش نشویم؟

بیهوش شدن در چتربازی به چهار دلیل رخ می‌دهد، با متداول‌ترین دلیل شروع می‌کنیم:

  1. دهیدراته شدن بدن یا افت قند خون
  2. شرایط پزشکی (داشتن احساس تهوع در روز پرش)
  3. Cracking open one too many cold ones
  4. داشتن ترس‌های شدید مرتبط با چتربازی (ترس از ارتفاع، هواترسی و …) که منجر به هیجان‌زدگی شدید می‌شود.

بیایید به نحوه‌ی جلوگیری از وقوع هر یک از این موارد، قبل از خارج شدن از هواپیما، بپردازیم.

  1. مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا خورد‌ه‌ا‌ید و آب نوشیده‌اید

احساس گرسنگی و دهیدراته بودن بدن عامل اصلی احساس بیماری و از حال رفتن افراد است. بنا به دلایلی، بسیاری از افراد فکر کنند که قبل از پرش چندین ساعت نباید چیزی بخورند؛ هرگز این کار را نکنید!! زمانی که بدن‌مان را از دریافت مواد مغذی و آبرسان مورد نیاز محروم می‌کنیم، اوضاع کمی مشکل می‌شود. غذا نخوردن به مدت طولانی باعث ترشح هورمون استرس به نام کورتیزول در خون شما می‌شود. در واقع افزایش سطح کوتیزول، بدن را به واکنش «جنگ یا گریز» وادار می‌کند… فشار خون بالا، ضربان قلب بیش از حد طبیعی، و دل‌آشوب بودن همگی در اولین چتربازی شما ممنوع هستند و باید از تجربه‌ی آنها پرهیز کنیم. این علائم به همراه کم‌آبی بدن منجر به سرگیجه، سردرد، و حتی حالت تهوع می‌شود. ما به شما نمی‌گوییم که قبل از پرش 2 لیتر آب و 5 عدد سوسیس کورن داگ بخورید (در واقع، لطفاً این کار را نکنید)، بلکه می‌گوییم هیدراته نگه داشتن بدن و خوردن غذای کافی و در حد اعتدال یک راه‌حل است!

  • سلامت خود را جدی بگیرید

اگر بیماری خاصی دارید حتماً از قبل با پزشک خود مشورت کنید. بیماری قلبی، دیابت، و اضطراب شدید مواردی هستند که منجر به گیجی و منگی در چتربازی می‌شود. در این موارد، بهتر است از قبل با پزشک خود مشورت کنید و مجوز این کار را از او دریافت کنید. مطمئن باشید که چتربازان باتجربه‌ی زیادی هستند که با بیماری چتربازی می‌کنند و حال جسمانی مساعدی هم دارند!

اگر صبح روز چتربازی خود با احساس بیماری از خواب بیدار شدید، پیشنهاد می‌کنیم تا روز چتربازی خود را به روز دیگری موکول کنید. اول، ما می‌خواهیم بهترین تجربه و خاطره‌ی ممکن را از روز پرش خود داشته باشید. و دوم، نمی‌خواهیم بیمار شوید! بیمار بودن به این معنی است که بدن شما در حال حاضر در شرایط پرتنش و غیر معمولی قرار دارد؛ بهتر است به جای مجبور کردن خود به چتربازی و داشتن خاطره‌ای بد، استراحت کنید و بهبودی خود را بدست آورید.

  • هشیار باشید

اداره فدرال هوایی برای مصرف الکل قانونی وضع کرده است، حداقل 8 ساعت قبل از پرواز نباید الکل مصرف کنید. بااین‌حال، مربی شما سپاسگزار خواهد بود، اگر شما کمی بیشتر از 8 ساعت الکل مصرف نکنید. مصرف الکل می‌تواند بدن را دهیدراته و معده را آشوب کند، و منجر به سردرد می‌شود. برای اطمینان بیشتر و داشتن پروازی ایمن و لذت‌بخش، از یک روز قبل از پرواز الکل مصرف نکنید.

  • نفس عمیق کشیدن

ترس و اضطراب طاقت‌فرسا به ندرت باعث غش کردن می‌شود. اما می‌دانیم که افزایش ضربان قلب بیش از اندازه و احساس ترس فلج‌کننده در سراسر بدن می‌تواند اذیت‌کننده و ناخوشایند باشد. مهم است که خود را با صحبت کردن با یک درمانگر، دوستان نزدیک، و یا یکی از اعضای خانواد، آماده کنید و ترس را از خود دور کنید. تمرین‌هایی انجام دهید تا شما را نسبت به موقعیت‌های پراسترس هشیار کند.

نه، هرگز. ما هیچ‌‌وقت فکر نمی‌کنیم که شما ناتوان هستید و هرگز به شما نمی‌خندیم. وظیفه‌ی ما این است که این اطمینان را در شما ایجاد کنیم که ایمنی شما در اولویت ما قرار دارد و ما از هر روشی که بتوانیم به شما کمک می‌کنیم. مربی شما یک فرد حرفه‌ای و آموزش‌دیده است که اجازه نمی‌دهد شما احساس تنهایی کنید و در هنگام احساس ترس به شما کمک می‌کند.

اگر در چتربازی تک‌نفره بیهوش شوید، چه اتفاقی می‌افتد؟  

چتربازی تک‌نفره شاهکار ارزشمندی است؛ زیبا و باشکوه. چتربازی تک‌نفره تمام چیزهای خوب در زندگی است! اما با همه‌ی این تفاسیر آیا زمانی که آن بالا هستیم، نمی‌ترسیم اتفاق بدی برایمان بیافتد؟ چه می‌شود اگر هنگام خروج از هواپیما سرتان را به در بکوبید؟ ما وسیله‌ای به نام دستگاه فعال‌سازی خودکار (به اختصار AAD) همراه خود داریم که اگر نتوانیم چتراصلی را باز کنیم، چترنجات ذخیره را برای ما باز می‌کند.

به طور کلی AAD یک کامپیوتر کوچک است که دو چیز را محاسبه می‌کند: ارتفاع و سرعت. اگر این دستگاه متوجه شود که شما در ارتفاعی پایین‌تر از حد مطلوب به سرعت در حال سقوط هستید، تیغه‌ای کوچک را به منظور باز کردن کانوپی ذخیره فعال می‌کند. کاملاً درست است، اگر شما توانایی باز کردن چترنجات را نداشته باشید، دستگاه AAD طراحی شده است تا این کار را برای شما انجام دهد. تمام ریگ‌های دونفره به این دستگاه مجهز هستند و در هر چتربازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اجازه ندهید تا چیزی مانع این تجربه‌ی لذت‌بخش شما بشود. همه چیز را از قبل بررسی کنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا