تجهیزاتمقدماتی
موضوعات داغ

هلمت فول فیس چی بخریم؟

کدام هلمت فول فیس را برای چتربازی بخریم؟

هلمت فول فیس مدت زیادی نیست وارد دنیای چتربازی شده است. 15 سال پیش، استفاده از کلاه ایمنی‌هایی که قسمت جلویی صورت آن باز هستند برای چتربازی معمول بود و فقط تیم‌های RW از هلمت فول فیس استفاده می‌کردند؛ اما با افزایش تونل‌های باد در سراسر دنیا و همچنین افزایش رشته‌های ورزشی تقریباً نزدیک به و مشابه با چتربازی، بسیاری از جامپرها و پروازکنندگان در تونل باد از همان ابتدای کار از هلمت فول فیس استفاده کردند.

برندها و مدل‌های متعددی وجود دارد، کدام یک را باید انتخاب کنید؟ در این مطلب تمام ویژگی‌ها و تفاوت‌ها را دسته‌بندی کردیم و علاوه بر این نظرات برخی از مشتریان و استفاده‌کنندگان را ارائه دادیم تا در تصمیم‌گیری به شما کمک کند؛ بنابراین به راحتی می‌توانید آگاهانه‌ترین انتخاب ممکن را داشته باشید. مسلماً شما می‌توانید با رفتن به فروشگاه‌های تجهیزات چتربازی، هر یک از هلمت‌های سقوط آزاد را امتحان کنید.

با این کار به راحتی متوجه می‌شوید که کدام کلاه مناسب سر شما است، نحوه‌ی باز و بسته شدن آفتاب‌گیر آن را بررسی کنید، به این ترتیب بدون شک مناسب‌ترین و فیت‌ترین هلمت را در کنار تمام ویژگی‌هایی که می‌خواهید، خواهید گرفت. پس ما در اینجا نکاتی را ذکر می‌کنیم که هم مناسب خرید حضوری است و هم مناسب خرید غیرحضوری، با ما همراه باشید.

طراحی هلمت‌های کوکی G4 از مدل‌های قبلی G2 و G3 نشأت گرفته است. ویژگی منحصر به فرد G4 مکانیزم آفتاب‌گیر برگردان (Flip-up) است که به منظور بادوام‌تر کردن طول عمر هلمت طراحی شده است. پوشش سر در این طراحی کامل‌تر است و سیستم تهویه در سراسر هلمت بهبود یافته است. این کلاه دارای گواهینامه‌ی ضربه XP S 72-600 است. آفتاب‌گیر این مدل هنگام بسته شدن داخل هلمت فرو می‌رود تا صدای باد کاهش پیدا کند، همچنین در ساخت بدنه‌های جدید طیف‌ وسیعی از سایزهای مختلف را رعایت شده است. صفحه‌ی آفتاب‌گیر این مدل از هلمت تست‌های روشنایی، کیفیت بصری و UV را با موفقیت پشا سر گذاشته است.

هلمت‌های سقوط آزاد کوکی G4 در ژوئن سال 2019 به بازار عرضه شد و بدون شک سنت تحسین و تمجید از هلمت‌های کوکی را در خارج از استرالیا ادامه خواهد داد. فقط خلاصه‌ای از مزایای G4 را بررسی کنید:

در اینجا به ذکر دلایلی می‌پردازیم که چرا کوکی G4 بهترین هلمت است (البته به نظر من):

  • این بی‌صداترین هلمت سقوط آزادی است که تا به حال امتحان کرده‌ام. کاملاً با گوش‌گیرهای 29 دسی‌بلِ سفارشی ساخته شده و اصلاً قابل مقایسه است.
  • این تنها هلمتی است که دارای رتبه‌بندی ضربه است (البته به جز تونی‌فلای که البته از لحاظ اندازه‌ مناسب و فیت سَر من نیست)… بدون هیچ شکی به شما می‌گویم که این کوکی در برابر ضربه ایمن‌تر خواهد بود. دارای فوم ضربه‌گیر است و ABS قوی‌تر از G3 دارد.
  • آفتاب‌گیر بزرگی دارد که از مدل G3 بزرگ‌تر است و از نظر اندازه می‌توان آن را با Aero مقایسه کرد.
  • این تنها هلمتی است که در واقع با اندازه‌ی 62.23 سانتی‌متر برای من مناسب است!

به طور کلی، به شدت توصیه می‌کنم که مدل G4 را برای خود انتخاب کنید، واقعاً بهترین وسیله‌ای است که می‌توانید تهیه کنید؛ و ایمنی در ورزشی مانند چتربازی همیشه در درجه‌ی اول اهمیت قرار داد!

Cookie G35

تولید مدل G3 متوقف شده است و این مدل (G35) با ترکیب ویژگی‌های G3,G4 و Fuel CooKie به سطح بعدی و پیشرفته‌تری از سری G3 تبدیل شده است. این کوکی نسبت به مدل قبلی خود ظاهری براق‌تر و نرم‌تر دارد، اما ویژگی‌ آفتاب‌گیر G4 و سپس دوربین هلمت Fuel را در طراحی خود جای داده است. در این مدل می‌توانید ویژگی‌های یک هلمت منحصر به فرد از قبیل آفتاب‌گیر، تنوع در رنگ‌بندی ِقاب بالایی و جانبی را همزمان با هم پیدا کنید. اضافه کردن قاب بالایی به شما اجازه می‌دهد تا پایه‌ی غلتکی GoPro را با سیستم منقطع ادغام کنید.

برخی از مزایا و مشخصات هلمت G35

  • دارای رتبه‌بندی ضربه
  • دارای رتبه‌بندی میزان کیفیت آفتاب‌گیر
  • سیستم شنیداری در هر طرف
  • پایه‌ی دوربین و سیستم نصب آسان دردسترس نیست
  • آفتاب‌گیر شفاف و دودی
  • رنگ‌بندی متفاوت برای بدنه، کناره‌ها و قسمت چانه.
  • آفتاب‌گیر تک‌دستی و قسمت چانه‌ی کلاه باز می‌شود
  • پارچه‌ی ضدحساسیت، جداشدنی و قابل شستشو

Tonfly TFX

TFX جدیدترین کلاه تونی‌فلای است که هلمتی فول فیس است. دارای رتبه‌بندی ضربه و آفتاب‌گیر است. درحالی که گران‌ترین هلمت است، ادعا می‌کند که قوی‌ترین و بیشترین محافظت از سر شما را دارد. گواهینامه TFX عبارتند از:

  • رتبه‌بندی ضربه طبق استانداردهای اروپایی، EN966:2012+A1:2012 برای ورزش‌های هوابردی
  • رتبه‌بندی محافظت از چشم طبق استانداردهای EN166 اروپایی
  • توسعه‌یافته مطابق با استانداردهای جدیدِ هلمت سقوط آزاد، XP S 72-600

برای آن دسته از افرادی که TFX خریدند، فقط دوست داشتن مطرح است، همانطور که در کامنت زیر آورده‌ایم:

من هلمت TFX خودم را خیلی دوست دارم! بسیار باکیفیت است و آن را به خوبی نشان می‌دهد.

نکات مثبت: بسیار راحت است! این هلمت برخلاف اکثر هلمت‌های موجود در بازار دارای رتبه‌بندی ایمنی است. این هلمت قابلیت استفاده در دو مدل روباز و فول فیس را دارد و قابلیت پوشیدن همانند هلمت‌هایی که قسمت صورت آنها باز است به معنای این است که به طور کامل روی سر قرار می‌گیرد و کاملاً اندازه‌ی سر است و در طول پرواز ایمنی بیشتری دارد. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا هنگام ارتفاع گرفتن در وسیله‌ی پرنده یا برگشت به آشیانه احساس محدودیت و در تنگنا قرار گرفتن نداشته باشید. همچنین برای اطلاع‌رسانیِ دستورالعمل‌ها بین دورها در تونل باد عالی هستند. به خوبی روی سر من قرار می‌گیرد، حتی زمانی که موهای بلندم را بالای سرم جمع می‌کنم. می‌توان آستر داخلی را جدا کرد و آن را شست و مجدد نصب کرد. تنها با یک دست می‌توانید از آفتاب‌گیر آن استفاده کنید، فقط کافیه به آن عادت کنید. آفتاب‌گیر آن مانند مدل G3 بخار نمی‌گیرد. من این هلمت سقوط آزاد را در اواسط فوریه خریدم و نمی‌توانستم به راحتی و بدون هیچ مشکلی آفتاب‌گیر آن را ببندم، زیرا در قسمت پایینی آفتاب‌گیر کمی بخار و قطرات آب جمع می‌شد.

Square1 KISS

  • تک‌سیستم‌های صوتی و پورت‌های دسترسی-خارجی در هر یک از طرفین
  • پایه‌های دوربین سه‌طرفه
  • سیستم جداکردن اضطراری ندارد، اما پایه‌های دوربین قابل جدا شدند هستند
  • دارای آفتاب‌گیر شفاف، رنگی و آینه‌ای
  • هلمت‌های دورنگ موجود است
  • اندازه‌ی پدمحافظتی تغییر نمی‌کند

تولید Square1 از چند سال پیش شروع شده است و هلمتی فول فیس است. این هلمت به خاطر آسان بودن استفاده از آن، بادوام بودن و آفتاب‌گیر قابل تعویض خیلی زود طرفداران خود را پیدا کرد. هلمت Square1 نمونه‌ی ارتقایافته‌ی مدل KISS است. هلمت KISS تنها کلاه فول فیس ی است که به التیمترهای صوتی دسترسی خارجی دارد. این دسترسی از طریق حلقه‌های آداپتور که برای پورت‌های شنیداری در نظر گرفته شده است، امکان‌پذیر است. شما این حق انتخاب را دارید که پورت‌ها را برای تنظیم سنتی سیستم صوتی ببندید، یا با استفاده از آداپتور آنها را باز کنید. قیمت مدل KISS نوسانات زیادی دارد و این از طرف تولیدکننده است. کسانی که این مدل را خریداری می‌کنند، هیچ‌کاری نمی‌کنند جز اینکه با اشتیاق درباره‌ی ویژگی‌ها و میدان دید بزرگ آن صحبت کنند. یکی از نظرات:

سرانجام! تناسبی کاملاً مناسب و ظاهری جذاب و خیره‌کننده! این هلمت به خاطر ظاهری که دارد، راحتی در استفاده و نداشتن ابزارهای سیاست‌گذاری و دارا بودن از فناوری ضد بخار و مه بسیار دوست‌داشتنی است! استفاده از این هلمت بسیار آسان است و برای برداشتن لنز نیاز به ابزار خاصی ندارید. تغییر لنز یا حتی تمیز کردن آن بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید! همچنین مکانیزم قفل که در قسمت پایینی وچانه‌ی هلمت تعبیه شده است، یکی از موارد مورد علاقه‌ی من است!

آفتاب‌گیر KISS را می‌توان برای تمیز کردن جدا یا حتی عوض کرد. سیستم قفل این هلمت منحصربه‌فردترین ویژگی در بین هلمت‌ها است که دارای دوقفل جلویی است. شما با استفاده از این قفل‌ها می‌توانید هلمت را محکم‌تر یا باز کنید.

Parasport ZX

  • هلمتی با رتبه‌بندی ضربه
  • آفتاب‌گیر رتبه‌دار
  • سیستم شنیداری در هر طرف
  • آفتاب‌گیر تنها با یک دست باز می‌شود
  • آستر داخلی قابل تعویض

این جدیدترین هلمت سقوط آزاد موجود در بازار است که گواهینامه دارد که نمایانگر بالاترین استانداردها در ضربات است. این هلمت در آوریل سال 2021 وارد بازار شد. ZX براساس طراحی Z-1 ساخته شده است، اما گواهینامه‌ی ضربه‌گیر، آفتاب‌گیر بزرگ و راحتی در استفاده از لنزها را گرفته است. به گفته‌ی شرکت سازنده، ZX از یک لایه ضربه‌گیر EPS ساخته شده است. به همین خاطر تمام آزمایش و گواهینامه‌های مربوط به سقوط آزاد و پرواز در فضای داخلی را با موفقیت پشت سر گذاشته است (XP S72-600, EN966 Cat).

بدنه‌ی هلمت از ضربه‌گیر ABS است که برای کلاه‌ایمنی‌های موتورسیکلت تأیید شده است. برای محافظت بیشتر لنز ZX دارای گواهینامه‌ی EN166 است.

در سایزهای مختلف و هفت رنگ موجود است.

Bonehead Aero

  • تک‌سیستم‌های شنیداری در هر طرف
  • سیستم جداکردن اضطراری
  • مجهز به پایه‌های دوربین سازنده
  • آفتاب‌گیر شفاف و دودی
  • پد محافظتی قابل تعویض/ سایز هلمت با اضافه کردن یا برداشتن لایه‌های پد داخلی تغییر می‌کند.

شرکت Bonehead مدت‌ها است که در زمینه‌ی هلمت فعالیت می‌کند. این شرکت در گذشته هلمت‌های فول فیس تولید می‌کرد، اما عرضه Aero منجر به به روزش شدن خط تولید هلمت‌های فول فیس شد. این شرکت همچنان به تولید هلمت از الیاف کربن ادامه می‌دهد و تنها شرکتی است که هلمت‌های آن به طور کامل در ایالات متحده ساخته می‌شود. این شرکت اولین تولیدکننده‌ای بود که در هلمت‌های فول فیس خود یک بند جداشونده‌ی اضطراری قرار داد که در تمام هلمت‌های سری جدید Aero قرار داده شده است. سیستم لایه‌گذاری Bonehead برای هلمت Aero این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا به طور سفارشی و دقیق کلاه را اندازه‌ی سر خود تنطیم کنید؛ زیرا لایه‌ها به صورت جدا جدا هستند که می‌توانید از مقدار آنها کم یا به مقدار آنها اضافه کنید. در انواع رنگ‌های مات و براق و همچنین الیاف کربنی مات و براق موجود است. سیستم بازشدن آفتاب‌گیر مشابه مدل کوکی G3 است، اما صفحات جانبی را ندارد.

کامنت: هلمتی بسیار خوش‌ساخت و مجهز به سیستم جداکننده‌ی اضطراری. من 300 پرواز با این هلمت داشتم و آستر و پارچه‌ی آن به خوبی روز اول‌اش است و مکانیزم قفل چانه و آفتاب‌گیر یک‌بار هم دچار مشکل نشده است. سیستم جداشونده‌ی اضطراری دقیقاً همان چیزی است که این هلمت فول فیس را متمایز می‌کند. امور مشتریان در این شرکت عالی است. درنهایت، الیاف کربنی موجود در بدنه از کنار گوش‌های شما امتداد می‌یابد و محافظت بیشتری را فراهم می‌کند.

Bonehead Dynamic

  • تک‌سیستم‌های شنیداری در هر طرف
  • مجهز به سیستم جداشونده‌ی اضطراری
  • سازنده‌ پایه‌های دوربین را توصیه می‌کند اما آنها روی کلاه ارائه نشده‌اند
  • آفتاب‌گیر شفاف، دودی و دودی تیره
  • قابلیت تغییر سایز از طریق اضافه کردن یا برداشتن لایه‌های پد
  • در اندازه‌های مختلف موجود است از خیلی کوچک تا خیلی بزرگ

Bonehead به خاطر طراحی‌های اصلی خود شناخته شده است و قطعاً مدل داینامیک در ارائه‌ی آن موفق است! طراحی این هلمت به نحوی است که حرکت سر در آن نامحدود است و دید وسیعی در هر جهت ارائه می‌دهد. این هلمت برای آن دسته از افرادی که عینک دارند بسیار عالی است و یک قفل فنری اضافی دارد که باز کردن آفتاب‌گیر بوسیله‌ی آن آسان می‌شود. طراحی پشت کلاه استفاده را برای کسانی که موهای بلندی دارند و آنها را بالای سر خود جمع می‌کنند، آسان کرده است. بدنه‌ی آن برای استحکام بیشتر از الیاف کربنی ساخته شده است که با فایبرگلاس برای محافظت هر چه بیشتر در برابر ضربه پوشانده شده است. این هلمت درجه‌بندی ضربه ندارد. مدل داینامیک مانند سایر هلمت‌های این شرکت به شما اجازه می‌دهد تا با اضافه کردن و برداشتن لایه‌های پد آن را متناسب با اندازه‌ی سر خود تنظیم کنید.

Bonehead Fusion

  • تک‌سیستم‌های شنیداری در هر طرف
  • آستر قابل تعویض و شستشو که بوسیله‌ی لایه‌های پد داخلی تنظیم‌پذیر هستند
  • آفتاب‌گیر شفاف و دودی
  • برای ایمنی بیشتر آفتاب‌گیر به چانه‌بند متصل شده است

طراحی این مدل عناصر ترکیبی از طراحی مدل‌های Aero و Rev2 است. ویژگیِ میدان دید گسترده‌ی Aero را حفظ کرده است اما همراه آن یک دکمه قرار داده است که راحت‌تر و با یک دست باز می‌شود. هنگامی که آفتاب‌گیر پایین است به کمک بندی که به چانه‌بند متصل است باعث می‌شود تا روی سر محکم‌تر قرار گیرد و ایمنی را افزایش می‌دهد و این ویژگی برگرفته از مدل Rev2 است.

کامنت: این هلمت سقوط آزاد عالی است. میدان دید وسیعی دارد و آفتاب‌گیر بدون هیچ مشکلی بالا قرار می‌گیرد، برای زمان‌هایی که در هواپیما هستیم. به راحتی روی سر قرار می‌گیرد و احساس می‌کنم، زمانی که چانه‌بند را قفل می‌کنم، ایمنی بیشتری دارد. به شدت این هلمت را توصیه می‌کنم. درست است که کمی گران است اما ارزش هزینه کردن را دارد.

این مدل از الیاف کربنی ساخته شده است، بنابراین مات و براق آن نیز موجود است.

Rawa RW3

  • تک‌سیستم‌های شنیداری در هر طرف
  • قلاب کمربند چانه قابل تنظیم است و در آستر، رشته‌های ضربه‌گیر داخلی وجود دارد
  • مکانیزم باز شدن آفتاب‌گیر با یک دکمه و یک دست
  • آفتاب‌گیر در رنگ‌بندی‌های مختلف موجود است
  • بدنه فایبرگلاس

Rawa به خاطر راحتی، سبک بودن و دوربین متحرک‌اش شناخته شده است. شرکت Rawa که در برزیل مستقر است، چندین سال پیش شروع به تولید هلمت فول فیس کرد. Rawa3 آخرین نسخه است که در سال 2019 به بازار عرضه شد. Rawa3 سبک‌ترین هلمت فول فیس است که مکانیزم باز شدن آفتاب‌گیر آن منحصر به فرد است. باز شدن آفتاب‌گیر آن به صورت فنری است، بنابراین زمانی که دکمه‌های تعبیه شده در پایین یا مرکز آفتاب‌گیر را فشار می‌دهید، لنزها سریع و به طور کامل باز می‌شوند. برای بستن آن باید آفتاب‌گیر را به سمت پایین فشار دهید تا قفل شود.

Cookie G3

توجه: تولید این هلمت متوقف شده است.

  • سیستم‌های شنیداری تکی در هر طرف
  • پایه‌های دوربین سه‌طرفه
  • سیستم جداکردن اضطراری ندارد
  • آفتاب‌گیر شفاف و دودی
  • بدنه در رنگ‌های مختلف موجود است
  • پدهای محافظتی آن قابل تنظیم نیستند

G3 چندین سال پادشاه هلمت‌های فول فیس بود (تا زمانی که G4 به بازار عرضه شود)، اما با این حال در حال تولید است. بیشتر چتربازان و پروازکنندگان در تونل باد در سراسر جهان از این هلمت نسبت به سایر هلمت‌ها استفاده می‌کردند. Cookie G3 و مدل قبلی آن G2 بازار هلمت‌های فول فیس سقوط آزاد را به سرعت تسخیر کرد و دلیل آن سیستم آفتاب‌گیر فلیپ‌آپ بود. این سیستم استفاده از آفتاب‌گیر را آسان کرده بود و بسیار محکم و مطمئن بود. لطفاً فقط به توضیحات ما اکتفا نکنید و کامنت‌ زیر را بخوانید.

کامنت: هیچ هلمت فول فیس ی بهتر از این وجود ندارد. تا الان بهترین هلمت فول فیس سقوط آزاد بوده است. همه‌ی چتربازان و جامپرها یکی دارند و کسانی هم که ندارند همین روزها تهیه می‌کنند. میدان دید آن بسیار عالی است، روی سر خیلی راحت است و سیستم قفل بی‌نظیری دارد.

بدنه‌ی آن از بالاترین کیفیت ABS تهیه شده است و در حال حاضر در 14 رنگ موجود است و همگی مات هستند. این کلاه دارای دو آستر در قسمت دهان است که به شما این امکان را می‌دهد تا مناسب‌ترین آستر را انتخاب کنید. این ویژگی به شما حق انتخاب می‌دهد تا دهان‌تان برای سایر چتربازان قابل مشاهده باشد یا خیر، زیرا در بالای پد قرار می‌گیرد؛ و در صورتی که می‌خواهید دهان‌تان مشخص نباشد می‌توانید از آن استفاده کنید و از طریق منافذ کلاه نفس بکشید.

Square1 Phantom XV

توجه: تولید این مدل هلمت متوقف شده است.

  • تک‌سیستم‌های شنیداری در هر طرف
  • سیستم جداشونده‌ی اضطراری ندارد
  • آفتاب‌گیرهای شفاف و دودی
  • پدهای محافظتی تنظیم‌پذیر نیستند

Phantom X اولین هلمت فول فیس Square1 است و به زودی مدل جدیدتر آن XV وارد بازار می‌شود. این هلمت هنوز محبوب و قابل اعتماد است و همچنان مورد علاقه‌ی چتربازان و پروازکنندگان در تونل باد در سراسر جهان است. قیمت برای کسانی که آن را می‌خرند مطرح نیست؛ زیرا افرادی که آن را می‌خرید فقط تعریف می‌کنند که چگونه هر آن چیزی که یک هلمت فول فیس نیاز دارد تا بهترین باشد را در خود جای داده است.

کامنت: بسیار راحت، میدان دید خوبی دارد. من چترباز مبتدی هستم و این اولین هلمتی است که خریدم و بسیار دوست‌اش دارم. من هلمت فول فیس را ترجیح می‌دادم اما به خاطر قیمت غلبه کردن بر آن سخت بود. استفاده از آفتاب‌گیر آن آسان است و تا کنون که مشکل بخار گرفتن یا مه گرفتن شیشه‌ی آفتاب‌گیر را نداشتم. این هلمت از همه لحاظ عالی است.

تغییر از مدل X به مدل XV به خاطر سیستم تهویه‌ی آن است. XV دارای یک تهویه‌ی اضافی است که مقداری از هوای واردشده را به سمت دریچه‌های دهانی هدایت می‌کند تا بخارگرفتگی یا مه‌گرفتی آفتاب‌گیر را کاهش دهد. هر دو مدل ویژگی آفتاب‌گیر یکسانی دارند و مشابه مدل KISS است و برای تمیزکردن به هیچ ابزاری برای تعویض یا درآوردن آفتاب‌گیر نیاز نیست.

از کجا هلمت مناسب برای سقوط آزاد بخریم؟

برای خرید تجهیزات چتربازی به بخش فروشگاه وب سایت مراجعه کنید. برای خرید هلمت مناسب به بخش هلمت در فروشگاه مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا