چتربازیمقدماتی

هزینه سقوط آزاد در خارج از ایران چقدر است؟

هزینه سقوط آزاد در خارج از ایران چقدر است؟

دانستن هزینه سقوط آزاد در خارج از ایران سوالی پر تکراری است که معمولا افرادی که تازه وارد دنیای چتربازی می شوند می پرسند. چتربازی ورزشی است که اغلب برچسب گران‌قیمت بودن به آن می‌خورد، اما  دراپ زون های هیجان‌انگیزی وجود دارند که تجربه‌ای مقرون به صرفه برای شما فراهم می‌کنند؛ تجربه و لذتی که شبیه هیچ چیز دیگری نیست.

چتربازی یکی از آن فعالیت‌های هیجان‌انگیزی است که هرکسی باید حداقل برای یک بار باید آن را تجربه کنند. البته در هر شهر و فضایی داشتن چنین تجربه ای امکان پذیر نیست. داشتن امکان سقوط آزاد به روزهای آفتابی طولانی، فضای باز و سوخت فراوان هواپیما نیاز دارد.

عوامل بسیار زیادی ازجمله، ارتفاع پرش، وزن و تجربه‌ی جامپر، و قوانین محلی هوانوردی می‌توانند روی هزینه سقوط آزاد تأثیرگذار باشند. اما معمولاً چتربازی در شهرهای بزرگ و حومه‌ی آن گران‌تر است، زیرا در آنجا ترافیک هوایی زیادتر است و منابع گران قیمت‌تر هستند. به همین دلیل اکثر مکان‌های چتربازی کمی دور از دسترس هستند.

این نوشته معرفی کوتاهی است درباره‌ی مکان‌های منحصر به فرد چتربازی که ارزان‌ قیمت نیز هستند- با این حال مکان‌های بیشمار دیگری وجود دارد که می‌توانید این ورزش را با قیمت مناسب در آنجا انجام دهید و از آن نیز لذت ببرید.

آمریکای جنوبی و آفریقا گزینه‌های مطمئنی برای چتربازی با قیمت پایین هستند،  البته نباید در تله‌ی جهانگردی گرفتار شوید. به طور کلی، ایالات متحده یکی از بهترین مکان‌ها برای چتربازی است، البته تا زمانی که منطقه‌ی پرواز به اندازه‌ی کافی از نزدیک‌ترین شهر دور باشد. با اینحال مسافران هر منطقه‌ای را می‌توانند برای پرواز بر فراز آسمان انتخاب کنند، اما برای آن دسته از افرادی که بودجه کمی دارند، نقاط معرفی شده در ادامه‌ی مطلب را دوست خواهند داشت.

دراپ زون های ارزان قیمت در دنیا

سوالی که مطرح می شود این است که کجا می‌توان سقوط آزاد را وقتی گواهینامه بین المللی دارید با هزینه‌ی مناسب انجام داد. بلگراد در صربستان یکی دیگر از مکان‌های خوب برای چتربازی مقرون به صرفه است. هزینه سقوط آزاد در صربستان بسیار کم است.

 چتربازی بیشتر، حتی با قیمت کمتر

اینطور به نظر می‌رسد که ورزشکاران به سادگی از چتربازی خسته نمی‌شوند و بیشتر و بیشتر می‌خواهند از آن لذت ببرند. هرچه کاوش ماجراجویان در آسمان بیشتر باشد، بیشتر خود را در میان برترین مراکز چتربازی در سراسر جهان پیدا می‌کنند؛ به ویژه مراکزی که خدماتِ عالی را با قیمت‌های بی‌رقیب ارائه می‌دهند. مکان‌هایی که در به روزرسانی اخیر این مطلب قرار گرفتند، مکان‌های واقعاً تحسین‌برانگیزی هستند؛ براشوو در رومانی، کیپ تاون در آفریقای جنوبی، بلد در اسلوونی.

کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

مرکز چترنجات لودی در آکامپو، کالیفرنیا، به یکی از ارزان‌ترین مکان‌ها برای چتربازی در ایالات متحده مشهور است. لودی حدود 40 دقیقه با ساکرامنتو فاصله دارد و به دلیل پراکندگی خشک زمین برای چتربازی ایده‌آل است. این دراپ زون یک کسب و کار خانوادگی است که از دهه 1960 شروع به کار کرده است؛ آنها این هدف را داشتند که پروازهای انسانی را برای همه امکان‌پذیر کنند و تا کنون این چشم‌انداز را به همه نشان داده‌اند. آنها دارنده‌ی بزرگ‌ترین و سریع‌ترین هواپیما در کل کالیفرنیای شمالی هستند و ناوگان بزرگی از Otters و King Airs دارند.

از آنجایی که جامپرهای باتجربه به استاد راهنما نیاز ندارند، هزینه‌ی‌ سقوط آزاد در ارتفاع استاندارد 15 دلار است (سال 2023 ماه june- مرداد ماه )؛ به ارتفاع3960 متری، ارتفاع کامل می‌گویند. پرش از این ارتفاع حدود 60 ثانیه طول می‌کشد، بنابراین کمی محاسبات ریاضی نشان می‌دهد که این پرش بسیار کوتاه‌تر است- اما به طور یقین به همان اندازه حماسی هم است. هزینه‌ی چتربازی دونفره همراه با تجهیزات برای مبتدیانی که هچ تجربه‌ای ندارند شامل 150 دلار است. به غیر از موقعیت‌های نظامی، چتربازی همیشه باید در روز انجام بگیرد تا چترباز دید بالایی داشته باشد. به همین دلیل مرکز چترنجات رأس ساعت 3 بعدازظهر بسته می‌شود. به لطف هوای آفتابی دائمی در آکامپو، این مرکز همه روزه باز است.

هیما چال پرادش، هند

دولت‌های هیمالیایی در هیما چال پرادش به دلایل بسیار زیادی معروف است. این شهر محل زندگی دالایی لاما (رهبر دینی بوداییان) و حکومت تبت در تبعید است و طبق کتاب مقدس هندو، این سرزمین زمانی مکان پرسه زدن خدایان باستانی بوده است. در این شهر چندین جاذبه گردشگری مانند قطار اسباب‌بازی شیملا، صومعه‌های دارمشالا، و کافه‌های شاهدانه مانالی وجود دارد. اما با این حال، تنها یک مکان است که به ورزش‌های هوایی مقرون به صرفه مشهور است و آن هم بیر بیلینگ است. این مکان با ماشین با نزدیک‌ترین شهر حدود 2 ساعت فاصله دارد. جریان هوا در این مرکز هوایی به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های هیمالیا یکنواخت است. این سرزمین برخلاف سایر شهرهای هیمالیا آفتاب زیادی دارد.

اگرچه چتربازی سنتی در بیر موجود است، اما محبوب‌ترین ورزش‌ هوایی این منطقه پاراگلایدر و بیس جامپینگ است. وجود صخره‌‌های فراوان برای پرش و فضاهای خیره‌کننده‌ اینجا را به یکی از بهترین مکان‌های پاراگلایدر در جهان تبدیل کرده است.

یک پرواز 30 دقیقه‌ای در این مرکز حدود 35 دلار هزینه دارد، در حالی که اگر مدت زمان پرواز شما کوتاه‌تر باشد، مثلاً 15 دقیقه، هزینه‌ی آن کمی بیشتر از 20 دلار می‌شود. به طور کلی حداکثر وزن پسنجر 90 کیلوگرم و حداقل آن 30 کیلوگرم است. محدودیت زیادی برای کودکان وجود دارد.

سواکوپموند، نامیبیا

 بهترین گزینه برای دیدن جاذبه‌های گردشگری شهر نامیبیا سفر کردن با ماشین شخصی است. با این حال، راه دیگری برای آن دسته از افرادی وجود دارد که با دل و جرأت‌تر هستند؛ چتربازی! البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که یکی از مقرون به صرفه‌ترین مکان‌ها برای چتربازی در سراسر جهان است. علاوه بر اینکه دومین کشور کم‌جمعیت جهان است، بیابان‌های هموار و هواپیماهای قدیمی دارد که هدفی بهتر از بالا بردن چتربازان در هوا ندارند. جنوب آفریقا گورستان چندین و چند هواپیما است که قطعات قابل استفاده‌ی هواپیما در آنجا استخراج می‌شوند. یک پرش دونفره در ارتفاع 3.657 متری به همراه تجهیزات کامل حدود 130 دلار هزینه دارد. این هزینه برای چتربازان حرفه‌ای که تجهیزات خود را به همراه دارند، 30 دلار است.

سقوط ازاد دو نفره
سقوط ازاد دو نفره

سائو پائولو، برزیل

چتربازی مانند بسیاری از چیزهای دیگر در برزیل ارزان است. برزیل در سراسر جهان به داشتن روزهای آفتابی و گرم و سواحل زیبا مشهور است. اگر شرایط آب و هوایی به اندازه‌ی کافی برای قدم زدن با یک جفت اسپیدو مساعد باشد، احتمالاً برای چتربازی نیز مناسب است. طبق سایت‌های معتبر نظرسنجی هزینه‌ی چتربازی در برزیل مناسب است. به گفته‌ی سایت awe365.com قیمت چتربازی در سائوپائولو 55 دلار است. احتمالاً برای پیدا کردن چنین مکان‌هایی با قیمت مناسب به یک راهنمای محلی نیاز است. شرکت‌های چتربازی همیشه هزینه‌های بیشتری از گردشگران دریافت می‌کنند، اما حتی با وجود حق بیمه، باز هم قیمت‌ها خیلی بالا نیست. Clube Escola de Paraquedismo برای چتربازی دونفره حدود 120 دلار دریافت می‌کند. به عبارت دیگر هزینه سقوط آزاد تندم 120 دلار است.

پوندوک کیب، اندونزی

پوندوک کیب شهری کوچک در جنوب جاکارتا است. مناظر برجسته‌ای دارد که با جنگل‌های انبوه و سرسبز پوشیده شده است. اینجا مکانی برای بازی گلف در اندونزی است، زیرا قیمت‌ها ارزان است و آب و هوای ملایمی دارد. اگر آب و هوا برای گلف بازی خوب باشد، قطعاً برای چتربازی نیز مناسب است. چتربازان با هزینه‌ای معقول، رطوبت و خنکی را در هنگام سقوط آزاد در میان مه‌های ایجاد شده توسط جنگل تجربه خواهند کرد. مرکز چتربازی در پوندوک کیب گزینه‌های متعددی را پیشنهاد می‌دهد. بلیط چتربازی برای چتربازان باتجربه در ارتفاع کامل 20 دلار است، درحالی که چتربازی دونفره با تجهیزات کامل حدود 180 دلار است. طبق آمار TravelTriange، این هزینه نسبت به هر شهر دیگری در اندونزی، ارزان‌تر است.

بلگراد، صربستان

افرادی که به بلگراد سفر کردند، از سرگرمی‌های زمینی بیشتر لذت خواهند برد، زیرا این منطقه هنوز به عنوان منطقه‌ی چتربازی به درستی شناخته نشده است. هیچ کلمه‌ای قادر نیست تا حال و احوالات فرد در اثر ترشح بالای آدرنالین در هنگام رسیدن به ارتفاع 4000 متری در آسمان با سرعت 200 کیلومتر در ساعت را توصیف کند. علاوه بر این، با شناخته شدن پایگاه چتربازی بلگرد این احتمال وجود دارد که مردم متوجه شوند که این شهر خیلی هم عجیب و غریب نیست. با این حال، آنها زمانی که چشم‌انداز خط افق نفس‌گیر شهر را و شهر وویوودینا و رود دانوب را در دوردست‌ها ببینند، ناامید نخواهند شد. افزون بر این، مربی همراه افراد همه‌ چیز را برای مهمانان برمی‌دارند و آنها را با خیال راحت و ایمنی کامل به منطقه فرود هدایت می‌کنند. این امر این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا با فراغ آسوده از مناظر لذت ببرند. تجربه‌ی بلگراد فقط به چتربازی محدود نمی‌شود! برای مثال، دیدن بارهای رنگارنگ ارزشمند است، همچنین دیدن جنب و جوش شبانه و زندگی شبانه خالی از لطف نیست، و البته این شهر به برگزاری مهمانی در قایق معروف است. افرادی که به دنبال لذت فراموش‌نشدنی از چتربازی در بلگراد هستند، باید انتظار پرداخت بین 170 و 300 یورو را داشته باشند.

کیپ تاون، آفریقای جنوبی

فعالیت‌های ساحلی این شهر، چیزی است که اکثر گردشگران در برنامه‌ی تفریحی خود می‌گنجانند. اگرچه، آن دسته از افرادی که حس ماجراجویی بیشتری دارند، بالای سر گروهی که از تفریح‌های ساحلی و دریایی  لذت می‌برند، پرواز می‌کنند! خوشبختانه چتربازی در کیپ تاون محبوبیت بالایی بدست آورده است، اما از نظر قیمتی اصلاً گران نیست؛ و این برای مسافرانی که حساب دخل و خرج خود را دارند، خبر بسیار خوبی است. چتربازی دونفره برای مبتدیان و پروازکنندگان باتجربه موجود است، و همچنین دوره‌های آموزشی در این شهرِ لذت‌بخش آافریقای جنوبی در دسترس است. بسیاری از چتربازان در مکانی بین کیپ تاون و پورت الیزابت اقامت می‌کنند و مسیری خوش‌منظره را پوشش می‌دهند. یکی از فرودگاه‌های محبوبی که برای سقوط آزاد در این منطقه استفاده می‌شود نزدیک ساحل است که هنگام فرود آمدن از منظره‌ی بی‌نظیر پرندگان هم بهره‌مند می‌شوید. قیمت‌ها در این منطقه به همراه برخی از متصدیان در منطقه از حدود 200 دلار شروع می‌شود. Sky Dive Mossel Bay یکی از مراکز چتربازی است که رتبه‌ی بالایی گرفته است.

بلد، اسلوونی

بلد در اسلوونی گوهر پنهان اروپا است و در امتداد دریاچه یخچالی قرار دارد. بنابراین، مناظری بی‌نظیر و چشم‌نواز برای چتربازی به این منطقه هدیه داده است. هزینه‌های چتربازی در این منطقه به اندازه‌ی مناظر زیبایی که دارد، دلپذیر است (حدوداً از 230 دلار شروع می‌شود)؛ به همین دلیل اینجا را به یکی از بهترین دراپ زون‌های منطقه‌ی اروپا برای افراد با بودجه کم تبدیل کرده است تا بتوانند از مناظر خیره‌کننده و نفس‌گیر شهر از فراز آسمان لذت ببرند.

علاوه بر این، اکثر مؤسسات چتربازی در بلد به همراه پکیج‌های پیشنهادی خود برای چتربازی عکس و فیلم هم ارائه می‌دهند که این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا خاطرات چتربازی خود را به صورت ثبت شده برای همیشه داشته باشند.

براشوو، رومانی

براشوو به لطف تاریخ جذاب، شهرهای تاریخی فریبنده، و مناظر زیبا یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری رومانی است. این شهر در منطقه معروف ترانسیلوانیا قرار دارد، و گردشگران بسیار زیادی را از سراسر جهان با داشتن ساختمان‌های تاریخی نمادین، قلعه‌های جادویی و معماری گوتیک به سمت خود جذب کرده است. اگر گردشگران 1 یا 2 روز در شهر بمانند، می‌توانند از قلعه‌های معروف ترانسیلوانیا از جمله قلعه برن دیدن کنند. قلعه برن خاستگاه کنت دراکولای بدنام است که براساس شخصیت تاریخی واقعی و بدنام آن دوران به نام ولاد سوم است.

البته، ماجراجویی هیجان‌انگیزی در خارج از قلعه‌های تاریک و عجیب، و شهرهای قدیمی در انتظار شما است. این ماجراجویی هیجان‌انگیزی که صحبت از آن است به شکل چتربازی است که قادر است سطح آدرنالین خون شما را تا حد زیادی بالا ببرد. شما بر فراز آسمان‌ها می‌توانید شاهد برخی از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر رومانی از زاویه‌ی دید دیگری نیز باشید. چتربازی در ترانسیلوانیا از نزدیک شهر شروع می‌شود، جایی که بازدیدکنندگان سوار هواپیما می‌شوند و به آسمان می‌روند. در طول سقوط آزاد خود می‌توانید از مناظر خیره‌کننده پارک ملی پیاترا کرایولوی، و مناظر شهر لذت ببرند.

Flynn Friends یک مرکز چتربازی مشهور در براشوو است که قیمت‌های پکیج‌های آن از حدود 52 دلار (کمترین) شروع می‌شود. گردشگرانی که قصد تجربه‌ی سقوط آزاد را دارند می‌توانند به وب‌سایت آنها نگاهی بیاندازند تا متوجه شوند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشند.

منبع انگلیسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا