چتربازی

اسکای دایوینگ باعث غلبه بر ترس از ارتفاع می شود؟

اسکای دایوینگ باعث غلبه بر ترس از ارتفاع می شود؟

غلبه بر ترس از ارتفاع موضوع جذابی است. انسان‌ها برای غلبه بر ترس‌های خود تمایل ذاتی دارند، زیرا عدم پیشرفت در دراز مدت ترسناک‌تر از انجام کارهای بیهوده است. ترس از چتربازی یا همان اسکای دایوینگ کاملاً طبیعی است. در حقیقت، اگر بگویید که از چتربازی نمی‌ترسید، کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد! از نظر روانشناسی غلبه بر ترسِ طبیعی چتربازی بسیار عمیق‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. بیایید در اینجا به چرایی جذاب بودن چتربازی، برخی از مزیت‌های روان‌شناختی، و دلایلی که رشد شخصی شما را تسریع می‌کند، بپردازیم!

درک ترس

اجازه دهید با این پیشگفتار شروع کنیم: ما چترباز هستیم، روانشناس نیستیم. این تجربه‌ی غلبه بر ترس هنرجویانی است که یا خود به این نتیجه رسیدند یا از گفته‌ی دیگران به آن دست یافتند. ترس مزاحمی کوچک اما لجوج است که با اطمینان‌خاطرهای کلامی، برای مثال بله غلبه بر ترس واقعاً خوب است، از بین نمی‌رود. متأسفانه ترس به چتربازان تازه‌کار و ترسو از طریق قرارگیری مکرر در معرض ترس آموزش داده نمی‌شود. این تکرار به طور فیزیکی به مغز ما آموزش می‌دهد که این موقعیت به اندازه‌ای که در واقعیت می‌پنداریم ترسناک یا خطرناک نیست. علاوه بر این، این اطمینان را به ما می‌دهد که اگر موردی اشتباه پیش رفت، توانایی مدیریت آن را خواهیم داشت. در این ورزش چند ترس رایج وجود دارد که اغلب آنها را مشاهده می‌کنیم؛ ترس از ارتفاع، ترس از ناشناخته‌ها و ترس از شکست. اینها موارد پیچیده و مشکلی هستند! دوباره تکرار می‌کنیم، مغز ما از طریق تکرار یاد می‌گیرد که نباید از این چیزها ترسید، بلکه باید با آنها روبرو شد و آنها را به آغوش کشید. ترس از ارتفاع با یادگیری هر چه بیشتر درباره‌ی اقدامات ایمنی که در این ورزش انجام گرفته است و اطمینان به تجهیزات پیشرفته کاهش می‌یابد. نگران بودن درباره‌ی ناشناخته‌های چتربازی را همه‌ی ما تجربه کرده‌ایم! باور داشته باشید یا نه، همه‌ی چتربازان مشتاق همانند پرندگان تازه از تخم بیرون آمده، شروع کردند. حس خاصی در مورد یادگیری ریزه‌کاری‌های این ورزش وجود دارد، و این چالشی است که باید از آن استقبال کرد. ترس از شکست می‌تواند بزرگ‌ترین مانع در اینجا باشد. شکست به طور طبیعی معنای بدی در ذهن ما دارد، اما زمانی که در واقعیت به خودمان آموزش دهیم که «شکست» فرصتی برای بهتر شدن است، بهتر می‌توانیم با این مسئله کنار بیاییم. ما با به آغوش کشیدن ترس‌هایمان و مقابله با آنها رشد خواهیم کرد!

حقیقت جالب: احساس خنده‌داری که در دل خود در زمان ایستادن در ارتفاع زیاد، مثلاً آسمان‌خراش یا صخره، احساس می‌کنید، در سقوط آزاد اتفاق نمی‌افتد!  

چتربازی فعالیتی برای غلبه بر ترس

چتربازی راهی جذاب (و کاملاً ایده‌آل) برای غلبه بر ترس‌های متعدد به طور یکجا و در حال تفریح است. این بسیار ایده‌آل است، زیرا احساسات بسیار زیادی که با ترس و هیجان همراه هستند، در عرض 15 دقیقه یکجا به شما هجوم می‌آورند! فرض کنید یک نفر از پرواز در هواپیما می‌ترسد یا دوست ندارد خیلی نزدیک دیگران باشد. چتربازی تمرینی آزمایشی و عالی برای هر دو موقعیت است. قبل از رزرو پرواز تجاری، 15 دقیقه سوار هواپیمای پرشی شوید! و قبل از رفتن به یک کنسرت شلوغ، 15 دقیقه در هواپیمایی شلوغ بنشینید! به نظر می‌رسد که ترسِ چتربازی ترسی بزرگ است، اما در واقع از ترس‌های کوچک تشکیل شده است. درحقیقت شما را به این فکر می‌اندازد، «من واقعاً از چی می‌ترسم؟» و سپس یکی یکی بر ترس‌هایتان غلبه می‌کنید.

مزیت‌های روان‌شناختی

نه تنها سروتونین، آدرنالین، اندورفین و دوپامین در طول چتربازی از رگ‌های ما عبور می‌کنند، بلکه تأثیرات آنها مدت‌ها پس از چتربازی مشهود است. مغز ما در صورت غلبه بر ترس‌های همراه با چتربازی و از طریق هجوم این مواد شیمیایی در رگ‌هایمان یاد می‌گیرد که «ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم»! افزایش اعتماد به نفس، به دست آوردن دیدگاهی جدید (که ما آن را «اجاره‌نامه‌ای جدید برای زندگی» می‌نامیم)، و میل به غلبه بر ترس‌های دیگر در زندگی همگی از مزایای رایج روان‌شناختیِ چتربازی است.

رشد شخصی و قوی شدن

دریافت اجاره‌نامه‌ای جدید در زندگی به چه معنا است؟ متوجه خواهید شد، زمانی که  برای اولین بار از چتربازان پرسیده می‌شود که کدام قسمت چتربازی را دوست دارند، زبان‌شان بند می‌آید. دلیل آن این نیست که آنها بیهوش شده‌اند یا چیزی به خاطر نمی‌آورند، بلکه به دلیل احساس شدید قدردانی و قدرتمند شدن است که با چتربازی به وجود می‌آید و غیرقابل توصیف است! هنگامی که از نظر جسمی فعالیتی را انجام می‌دهیم که از آن می‌ترسیم، تفاوتی نمی‌کند که چتربازی باشد، سوار شدن به هواپیما یا صحبت با غریبه‌ها، مغز ما متوجه می‌شود که چه کسی مسئول آن است! هنگامی که یک ترس را از میان برمی‌داریم، ترس‌های دیگر ترسناک به نظر نمی‌رسند، و با کمی آرامش خیال و تلاش می‌توان بر آنها غلبه کرد.

اقدامات ایمنی و رهنمودی حرفه‌ای

چتربازان اغلب به شوخی تکرار می‌کنند، «اول، خوب به نظر رسیدن، دوم لذت بردن، سوم ایمنی»، و در حالی که دو مورد قبلی مهم هستند، ایمنی همیشه در جلوی همه چیز قرار می‌گیرد. البته چتربازی، مانند هر ورزش پرخطر دیگری، با خطراتی ذاتی همراه است. چیزی که بسیاری از مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که چتربازان تعدادی آدم احمق نیستند که از هواپیما می‌پرند. در عوض، آنها آموزش‌های بسیاری دیده‌اند، و افرادی فداکار و پرشور هستند که برای آزادی‌ای که ورزش چتربازی به آنها می‌دهد، ارزش قائل هستند و احترام می‌گذارند؛ همچنین برای کاهش خطرات ممکن، ایمنی را اول از همه چیز قرار می‌دهند. چتربازان از دانش فراوان مربیان که همچون ثروت است، و همچنین از تجهیزات بسیار پیشرفته استفاده می‌کنند که در طی سالیان تحول یافته‌اند! آیا آمادگی غلبه بر ترس‌هایتان را دارید؟ اولین قدم را بردارید و همین امروز چتربازی دونفره خود را رزرو کنید و به عقب نگاه نکنید! با تجربه کردن اسکای دایوینگ گامی مهم در جهت غلبه بر ترس از ارتفاع بردارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا