ایمنیچتربازی

چتربازی برای معلولان

چتربازی برای معلولان

چتربازی برای معلولان امکان پذیر است؟ در این مقاله قصد آماده‌سازی افرادی را داریم که دوست دارند ورزش چتربازی را تجربه کنند. هر ناتوانی مستلزم رعایت ملاحظات و توجهات به خصوصی است. اگر نگران هستید که ناتوانی شما ممکن است تجربه‌ی چتربازی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد، لطفاً در این باره با پزشک خود مشورت کنید. ما نمی‌توانیم بگوییم که چتربازی ممکن است چه تأثیری روی شما داشته باشد، تنها فردی که می‌تواند در این مورد نظر بدهد خود شما و پزشک‌تان است.

ارتباط داشتن لازمه‌ی چتربازی است. در زیر معلولیت‌هایی را ذکر کردیم که با وجود آنها هم می‌توان تجربه‌ای لذت‌بخش از چتربازی داشت.  

کم‌شنوا/ ناشنوا:

سقوط آزاد دو نفره: این معلولیت تأثیری روی چتربازی ندارد. با این وجود استاد چتربازی که همراه‌تان است باید همانطور که انتظار می‌رود با شاگرد کم‌شنوا خود ارتباط برقرار کند و پیام‌هایی مانند، بالا بردن پاها در هنگام فرود، به شاگرد خود منتقل کند. در صورت تمایل می‌توانید از خدمات مترجم که دانش چتربازی هم دارد استفاده کنید.

برقراری ارتباط در اینجا امری مهم و ضروری است. شما به گذراندن دوره‌ی ویژه‌ای برای سقوط آزاد نیاز دارید.  سطح یک این دوره شامل 4 تا 6 ساعت دوره‌ی پرش اولیه است که در آن هنرجو همه‌ی نکات و مواردی را که باید برای اولین پرش انفرادی خود بدانند، یاد می‌گیرد. برای حضور در این دوره الزامی است که یک مترجم با دانش چتربازی همراه خود داشته باشید.

اختلالات بینایی/ نابینا:

سقوط آزاد دونفره: افراد نابینا به رعایت به خصوصی نیاز ندارند.

متأسفانه بینایی لازمه‌ی تمرینات انفرادی است، بنابراین این خدمت را نمی‌توانیم به افرادی که بینایی ندارند ارائه دهیم.

فلج اندام‌های تحتانی:

سقوط آزاد دونفره: این نوع معلولیت به دلیل سادگی چتربازی دونفره فقط یک تأثیر جزئی می‌تواند داشته باشد. تجهیزات مخصوصی طراحی شده اند که باید برای چتربازی بپوشید و بعد از پوشیدن به یک سری آماده‌سازی‌ها و تنظیمات نیاز دارد. بنابراین زمان اضافی برای آماده شدن را در نظر بگیرید. به دلیل زمان بیشتری که صرف می‌شود، ما از افراد معلول درخواست می‌کنیم تا در روزهای هفته به چتربازی بروند تا تمرکز و زمان بیشتری را صرف رعایت نکات ایمنی مربوط به چتربازی کنیم. در اینجا خطر آسیب جدی به استخوان‌ها وجود دارد، پس توصیه می‌کنیم که حتماً با پزشک خود مشورت کنید و بعد تصمیم‌گیری کنید.

 سقوط آزاد به روش AFF برای آن دسته از افرادی که عضلات بالاتنه به شدت قدرتمندی دارند، امکان‌‌پذیر است. شما باید علاوه بر گذراندن اولین دوره‌ی پرش در یک  برنامه‌ی پنج مرحله‌ای که شامل آموزش تونل باد است شرکت کنید. هزینه‌ی شرکت در این برنامه‌ی پنج مرحله‌ای گران است، اما اگر قصد دارید سقوط آزاد انفرادی را تجربه کنید، ارزشمند خواهد بود.

فلج کامل:

سقوط آزاد دونفره: تعداد مراکز سقوط آزادِ مناسب این افراد بسیار کم است. باید مراکزی را انتخاب کنید که امکانات و تجهیزات لازم را دارند. تجهیزات و وسایل مخصوصی برای این افراد طراحی شده است که باید هنگام سقوط آزاد پوشید، همچنین این تجهیزات نیاز به تنظیمات به خصوصی دارد، پس به زمان بیشتری نیاز است. خطر آسیب جدی به استخوان وجود دارد، بنابراین قبل از هرگونه اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

در ایران بیشترین تعداد و تجربه پرش با معلولیت خیلی شدید در اختیار سعید ضروری، موسس گروه ماجراجویان معلول ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا