چتربازیمقدماتی

میزان سرعت سقوط آزاد در طول پرش چقدر است؟

میزان سرعت سقوط آزاد در طول پرش چقدر است؟

میزان سرعت سقوط آزاد به عوامل متفاوتی بستگی دارد. سرعت حد و سرعت نهایی یک جسم، یک سرعت تعیین‌شده نیست، بلکه ترکیبی از بزرگی و سنگینی آن (سریع‌تر) و مقدار نیروی کششی است که ایجاد می‌کند (آهسته‌تر). در سقوط آزاد مهم است که سرعت سقوط مدیریت شود. سرعت در سقوط آزاد بستگی به حالت بدن دارد.

سرعت سقوط آزاد مرسوم چقدر است؟

احتمالاً رایج‌ترین عددی که در رابطه با میزان سرعت در هنگام سقوط آزاد می‌شنوید، 120 مایل در ساعت (معادل 193 کیلومتر در ساعت) است. این عدد، نشان‌دهنده میانگین سرعتی است که افراد در هنگام سقوط آزاد در حالت «شکم رو به زمین» دارند؛ پوزیشنی که احتمالاً بیشتر افراد چترباز را در آن حالت تصور می‌کنید. اولین پوزیشنی که در طی سقوط آزاد آموزش می‌بینید، پوزیشن «شکم رو به زمین» یا سقوط آزاد در حالت «فلت» است. این پوزیشن، یک وضعیت نسبتاً ساده و پایدار است که شما را در وضعیت مناسبی نگه می‌دارد. بنا به دلایل فوق، از این پوزیشن در سقوط آزاد دو نفره نیز استفاده می‌شود که هنرجو در موقعیت پایین‌تر و مربی در موقعیت بالاتر قرار می‌گیرد.

نحوه سقوط مهم است

نحوه سقوط، بر میزان سرعت شما تأثیر می‌گذارد. رشته‌های مختلفی در اسکای دایوینگ وجود دارد که میزان سرعت در هنگام سقوط آزاد در هریک از این رشته‌ها متفاوت است:

در پروازهای آزاد، افراد چترباز از پوزیشن‌های پیچیده‌تری برای پرواز در جهت‌های مختلف استفاده می‌کنند که معمولاً در حالت سربالا یا سرپایین است. زمانی که بدن در حالت عمودی قرار می‌گیرد و از دست‌ها و پاها برای ایجاد نیروی کشش و کنترل استفاده می‌شود، سرعت متوسط بالاتر و معمولاً به حدود 160 مایل در ساعت (257 کیلومتر در ساعت) می‌رسد.

چتربازان سرعتی سعی می‌کنند بیشترین میزان سرعت را در هنگام سقوط آزادبه دست بیاورند. آن‌ها به‌سادگی و با تغییر وضعیت خود به حالت، می‌توانند سرعت خود را تا حد زیادی افزایش دهند. رکورد جهانی این رشته در حال حاضر 373.6 مایل در ساعت می‌باشد که در فاصله یک کیلومتری از سطح زمین اندازه‌گیری شده است.

وینگ‌سوت برای کاهش میزان سقوط در هنگام سقوط آزاد و تبدیل انسان به یک ماشین پرنده ساخته‌شده است. طراحی‌های مدرن این تکنولوژی، در طی پرواز بسیار عالی عمل می‌کنند، اما ازآنجاکه این تکنولوژی هیچ منبع مکانیکی برای تولید نیرو نداشته و از نیروی جاذبه زمین برای ایجاد حرکت استفاده می‌کند، پرواز با وینگ‌سوت، به‌عنوان سقوط آزاد به‌حساب می‌آید. خلبانان حرفه‌ای در این رشته می‌توانند به ازای هر یک فوت ازدست‌رفته در ارتفاع تا چهار فوت به سمت جلو حرکت کنند که این امر منجر به کاهش میزان سرعت فرود به حدود 40 مایل در ساعت می‌شود؛ اما سرعت روبه‌جلو در آن‌ها، همچنان به حدود 120 مایل در ساعت می‌رسد.

ارتفاع سقوط آزاد

نکته مهم دیگری که باید در مورد میزان سرعت سقوط آزاد بدانید این است که هرچه میزان سرعت شما بالاتر باشد، مدت‌زمانی که تا باز کردن چتر نجات در اختیاردارید، کوتاه‌تر است. ارتفاع مناسب برای باز کردن چتر نجات اغلب بین 3000 تا 5000 فوت است که تا قبل از رسیدن به زمین، به مدت چند دقیقه پرواز با کانوپی را تجربه خواهید کرد. سقوط آزاد، بهترین بخش تجربه چتربازی است و دو راه برای به دست آوردن زمان بیشتر برای آن وجود دارد، اینکه دوباره این کار را انجام دهید یا از ارتفاع بیشتری پرش را انجام دهید.

تجربه مجدد: اکثر افراد به‌محض فرود آمدن مایل هستند تا دوباره سقوط آزاد را تجربه کنند. اگر به‌تازگی سقوط آزاد دو نفره را تجربه کرده‌اید و مایل هستید که دوباره این کار را انجام دهید، خوشحال می‌شویم که مجدداً شما را در این تجربه همراهی کنیم. یک‌راه دیگر این است که سقوط آزاد را شخصاً آموزش ببینید و به انجمن ما بپیوندید تا هر زمان که بخواهید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

ارتفاع بیشتر: تنها راه برای به دست آوردن مدت‌زمان بیشتر در سقوط آزاد، پرش از ارتفاع بالاتر است. مرکز سقوط آزاد در اوکلاهوما، یک هواپیمای پرسرعت و قدرتمند در اختیار دارد و تنها مرکز سقوط آزاد در منطقه است که می‌تواند در هرروز، مسافران را به ارتفاع 14000 پایی ببرد.

حداکثر ارتفاع: طبق قوانینUSPA (انجمن چتر نجات ایالات‌متحده)، برای انجام پرش‌ها در ارتفاع بیش از 15000 فوت به اکسیژن بیشتر و درنتیجه هزینه بیشتر نیاز است؛ اما این مسئله برای به دست آوردن زمان بیشتر برای سقوط آزاد ارزش انجام دادن را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا