چتربازیمقدماتی

حافظه عضلانی در تونل باد

حافظه عضلانی در تونل باد

حافظه عضلانی در تونل باد بسیار رشد می کند از این جهت بسیار اهمیت دارد. تونل‌های باد واقعاً مفرح هستند. آنها «شبیه‌سازهای چتربازی در محیط بسته و گاهی محیط باز» معرفی شده‌اند. تونل باد به چتربازان و غیرچتربازان فرصتی می‌دهد تا پرواز در محیطی متفاوت را تجربه کنند. تونل باد در ایران وجود دارد. تونل باد مشهد و تونل باد میکامال کیش از جمله این تونل های باد هستند. با وجود اینکه باور داریم هیچ تجربه‌ای نمی‌تواند حتی نزدیک به تجربه‌ی چتربازی واقعی باشد، اما می‌دانیم که چتربازان می‌توانند از صرف کردن زمان در تونل باد برای بهبود مهارت‌ و ارتقاء توانایی‌های سقوط آزاد خود بهره‌مند شوند. در اینجا به ذکر نکاتی خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند تا بهترین بهره‌مندی را از تونل باد داشته باشید.

تونل باد ابزاری برای شبیه سازی

تونل باد برای شبیه‌سازی سقوط آزاد بسیار عالی است و این امکان را برای چتربازان فراهم می‌کند تا موقعیت بدنی خود در سقوط آزاد را اصلاح کنند. اما اگر از قبل تجربه‌ی پرش ندارید، تونل باد را امتحان کنید تا حس پریدن از هواپیما، بدون اینکه واقعاً از هواپیما بپرید را تجربه کنید. البته تجربه‌ی تونل باد برای گروهی از افراد بسیار عالی است، و می توان گفت حتی بهتر از سقوط آزاد است، مثلاً اگر به سن قانونی (زیر 16 سال) برای پریدن نرسیدید یا مشکل پزشکی دارید. به طور کلی توصیه‌ می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید.

تونل باد برای مبتدی ها و حرفه ای ها

تونل باد برای افرادی که به تازگی مسیر چتربازی خود را شروع کردند و در راه گرفتن مجوز سطح A هستند، فوق‌العاده است. اگر به تازگی شروع کردید یا فقط تجربه‌ی تعداد کمی پرش را دارید، ممکن است متوجه شوید که وضعیت قرارگیری بدن شما در سقوط آزاد نیاز به اصلاح دارد. شاید در قوس دادن به بدن یا حفظ آن کمی مشکل دارید که در تونل باد می‌توانید آنها را رفع کنید. ممکن است هنوز با چرخیدن مشکل داشته باشید و به کمک نیاز داشته باشید. اینجا است که تونل باد یک ابزار عالی محسوب می‌شود.

چقدر زمان برای بهتر شدن مهارت سقوط آزاد نیاز داریم؟

با 10 دقیقه پرواز با یکی از مربیان درجه یک می‌توانید مهارت‌های سقوط آزاد خود را تقویت کنید و مجهزتر و حرفه‌ای‌تر به آسمان بازگردید تا به سطح پیشرفته‌تری در چتربازی دست پیدا کنید. حتی اگر مشکلی هم ندارید، تونل باد منبعی است که به شما اجازه می‌دهد تا سطح مهارت‌های خود را ارتقا دهید و پرواز هیجان‌انگیزتری در آینده تجربه کنید.

تونل باد ابزاری ارزشمند برای تیم‌های چهار طرفه است، اما باید با کمی احتیاط از آن استفاده کرد. ما معتقدیم دوره‌های آموزشی باید بر دو بخش اصلی استوار باشد، اول، در کجا آموزش می‌بینیم و ارتقاء می‌یابیم، دوم، مرحله اصلاح و حافظه‌ی عضلانی است. یعنی، در دوره‌ی اول از تونل برای یادگیری تکنیک‌ها و روش‌ها استفاده می‌شود. فرض کنید می‌خواهیم نحوه‌ی چرخش a1 را تغییر دهیم یا به جای چرخش روی a21، حرکتی انتقالی را امتحان کنیم. ما از ستون‌ها و تور استفاده می‌کنیم تا آموزش بهتری و مؤثرتری داشته باشیم، برای مثال، سعید هدف تو باید پنجره باشد، یا محمد باید به ستون دیگری فشار وارد کنی. ما معمولاً این مرحله را با مسابقات چتربازی سرپوشیده مانند بازی‌های بادی و چالش جهانی هم‌تراز می‌کنیم. این کار را با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌هایی که از ستون‌ها و دیواره‌ها کمک می‌گیرند، انجام می‌دهیم.

حافظه عضلانی در تونل باد
حافظه عضلانی در تونل باد

حافظه عضلانی در تونل باد

در دوره‌ی دوم، موارد و نکاتی که نیاز به اصلاح دارند، مجدد تکرار می‌شود و همچنین برای ساخت حافظه عضلانی در تونل باد استفاده می‌کنیم. این مرحله از آموزش بسیار دوست‌داشتنی خواهد بود، زیرا در تونل به تکرار مهارت‌هایی می‌پردازیم که از انجام آن راضی هستیم و انجام آنها را به خوبی یاد گرفتیم. با تکرار مهارت‌ها، آنها را در حافظه عضلانی خود می‌سازیم. همانطور که گفتیم تونل برای اصلاح حرکات و ارتقاء سطح مهارت‌های پرواز است، پس ارزش این را دارد که یک ابزار تمرینی باشد، نه صرفاً جایی که می‌توانید در آن وقت بگذرانید.

ارتقاء و بهبود مهارت‌ همیشه اتفاق می‌افتد. نکته‌ی شگفت‌انگیز درباره‌ی ورزش ما این است که یادگیری در آن همیشگی است و نکته‌های بسیاری وجود دارد که در هر پرواز می‌توانید به آن دست پیدا کنید. پس لازم نیست به محض دست یافتن به گواهینامه‌ای معتبر، دست از یادگیری بردارید. به محض رسیدن به یک سطح از گواهینامه، اشتیاق ادامه دادن در شما بوجود می‌آید و می‌خواهید به مراحل بالاتر و شایستگی‌های بیشتر دست پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا