اخبار

تعویض خلبان هواپیما در آسمان با شکست مواجه شد

تعویض خلبان هواپیما در آسمان با شکست مواجه شد

تعویض خلبان در آسمان احتمالا اخرین چیزی است که می تواند به ذهن ها برسد. دنیای ماجراجویی و سقوط ازاد و ورزش های هوایی اما به نظر می رسد انتها ندارد. ردبول در پروژه ای شگفتی ساز شد هر چند به صورت کامل اجرایی نشد. در این پروژه دو خلبان تلاش کردند از هواپیمای خود در میان هواپیما به بیرون بپرند و به سمت هواپیمای یکدیگر پرواز کنند و سپس فرود بیایند. اما این بدلکاری طبق برنامه‌ریزی پیش نرفت.

اندی فارینگتون و لوک آیکینز در روز یکشنبه 24 آوریل تلاش کردند تا اولین کسانی باشند که بدون هیچ کمکی هواپیماهای خود را در میان هوا عوض می‌کنند. این کاری عظیم است که به غیر از فیلم‌های جیمز باند خارج از تصور بسیاری از ما است. به طور خلاصه، دو نفر امیدوار بودند که هواپیما سسنا 182 خود را به سمت فرود عمودی هدایت کنند و سپس در میان هوا از هواپیما به بیرون بپرد کنند، و سپس در کنار و به سمت هواپیمای طرف مقابل شیرجه بزنند (از طریق یک درب که حتی از درب یخچال بزرگ‌تر نیست)، و در مرحله‌ی آخر هواپیما را به سمت بالا هدایت کنند و فرود بیایند. در این هواپیماها از ترمزهایی استفاده شده است که به صورت سفارشی به منظور کمک به کاهش سرعت در هوا ساخته شده است. این ترمزها توسط تیمی در دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا، سن‌لوئیس اوبیسپو، طراحی شده است. همچنین از چرخ‌های بزرگ و سیستم اتوپایلِت[2] سفارشی نیز به منظور کمک به هواپیما برای حفظ سرعت ثابت و مسیر استفاده شده است.

این بدلکاری که ردبول اسپانسر آن بود در صحرای آریزونا در نزدیکی منطقه‌ی افسانه‌ای چتربازی آریزونا انجام شد. این بدلکاری به صورت زنده در شبکه‌ی تلویزیونی هولو پخش شد و چند تن از چتربازان برجسته و پروازکنندگان در تونل باد از جمله کایرا پو و ماجا کوچینسکا حضور داشتند. هر دو نفر از وزشکاران ردبول هستند و در مسابقات سقوط آزاد انفرادی در جام‌جهانی چتربازی در فضای بسته به ترتیب مقام اول و دوم را در اوایل این ماه کسب کردند.

بهترین چتربازهای دنیا

فارینگتون و آیکینز هر دو از چتربازان ماهر و باتجربه هستند. فارینگتون 26000 سقوط آزاد و 6000 ساعت پرواز را به نام خود ثبت کرده است و یکی از بهترین چتربازهای جهان است. آیکینز 21000 سقوط آزاد و نزدیک 9000 ساعت پرواز ثبت کرده است و در سال 2016 به شهرت جهانی دست پیدا کرد. این شهرت به این دلیل بود که او اولین کسی بود که تلاش کرد بدون چترنجات یا وینگ‌سوت چتربازی کند و از ارتفاع 7620 پرید و به سلامت در تور فرود آمد.

این پروژه تقریباً در ساعت 6 بعدازظهر روز یکشنبه آغاز شد، زمانی که هر دو خلبان از هواپیماهای خود در ارتفاع 3657 متری به بیرون پرواز کردند. این اقدام با شکست مواجه شد، زیرا فارینگتون نتوانست مجدد وارد هواپیمای آیکینز شود (هواپیما در چرخشی مسطح در حرکت بود)، اگرچه آیکینز موفق شد تا مجدد وارد هواپیمای فارینگتون شود و آن را سالم به زمین فرود آورد. خوشبختانه فارینگتون موفق شد چتر نجات خود را باز کند و به سلامت فرود بیاید. هواپیمایی که او موفق نشد به آن وارد شود، سقوط کرد، اما با این وجود tail chute آن برای کاهش سرعت هواپیما فعال شد. علی‌رغم شکست کلی این پروژه، آیکینز همچنان اولین خلبان در تاریخ هوانوردی بود که با یک هواپیما پرواز کرد و با هواپیمایی دیگر در زمین فرود آمد.

فارینگوتون در مصاحبه با روزنامه‌ی USA Today گفت:«هواپیما حرکت کرد و به جای توقف در سرازیری 90 درجه به حرکت خود ادامه داد و به پشت برگشت. در آنجا شانسی نبود. از اینکه همه در آنجا حضور دارند خوشحال هستید، اما فقط ناامیدی حاصل شد».

آیکینز گفت: «فکر می‌کردم هواپیما را در موقعیت خوبی برای اندی قرار داده‌ام. مدام به این فکر می‌کنم که چه کاری می‌توانستم انجام دهم تا شرایط بهتری برای او ایجاد می‌کردم. ما هر کاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم تا در چنین شرایطی آماده باشیم و البته امیدواریم که هرگز اتفاق نیفتد. این بهترین نتیجه‌ی یک موقعیت ناخوشایند است».

این اقدام نه تنها با شکست مواجه شد، بلکه ردبول و خلبانان‌اش تحت بازجویی اداره‌ی هوانوردی فدرال هستند. اداره‌ی هوانوردی فدرال در طی بیانیه‌ای گزارش داد که درخواست ردبول مبنی بر «تقاضا برای چشم‌پوشی از مقررات فدرال که عملکرد ایمن هواپیما را پوشش می‌دهد» دو روز قبل از پرواز رد شد، با این حال این شرکت به کار خود ادامه داد.

رابرت سی. کارتی، مدیر اجرایی خدمات استانداردهای پرواز، در تاریخ 22 آوریل طی نامه‌ای این تقاضا را نپذیرفت. متن نامه به این شرح بود، «از آنجا که FAA نمی‌تواند به این نتیجه برسد که عملیاتی که برای آن تقاضای پشتیبانی و امداد دارید، ایمن خواهد بود (یعنی عملیاتی بدون حضور خلبان در هواپیما وکنترل او بر هواپیما) و همچنین به این دلیل که ردبول می‌تواند مطابق با قوانین FAA با قرار دادن یک خلبان اضافی در هواپیما این عملیات را انجام دهد، درنتیجه هیچ منفعت عمومی در این درخواستِ صرف نظر کردن از قانون وجود ندارد».

باید منتظر ماند و متوجه شد که نتیجه‌ی تحقیقات چه خواهد شد، اما متأسفانه آیکینز و فارینگتون علاوه بر جریمه‌های سنگین مجوز خلبانی خود را از دست خواهند داد.

تعویض خلبان هواپیما در آسمان

[1] RED BULL

[2] autopilot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا