ایمنیچتربازیمقدماتی

تأثیر آب و هوا بر چتربازی

تأثیر آب و هوا بر چتربازی

تأثیر آب و هوا بر چتربازی موضوع این مطلب است. چتربازی ورزشی اکستریم در فضای باز است، یعنی آب و هوا باید کاملاً مناسب باشد تا ارزش پریدن و چتربازی را داشته باشد. هنگام بررسی آب و هوا برای چتربازی باید پنج نکته را لحاظ کنیم: دما، ویژگی‌های باد، احتمال بارندگی، پوشش ابری، و رطوبت. «آیا در باران می‌توان چتربازی کرد؟» این سؤالی است که همیشه درگیر آن هستیم. از این رو می‌خواهیم در این مطلب به آن پاسخ دهیم. بیایید بررسی کنیم!

اگر آب و هوا پرش من را به تعویق بیاندازد، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر خدایان آب و هوا با ما همراه نباشند، در این صورت پرش شما به راحتی به روز دیگری موکول می‌شود. قابل ذکر است که در صورت نامساعد بودن آب و هوا تمام هزینه‌های پرداختی برای یک روز پرش غیرقابل استرداد است و به راحتی می‌توانید روز دیگری را برای پریدن انتخاب کنید. همچنین اگر آب و هوا مساعد نباشد، مرکز چتربازی به شما زودتر اطلاع می‌دهد تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید. آب و هوا نیز مانند سایر موارد ایمنی در چتربازی از اهمیت بالایی برخوردار است. ایمنی قبل، در حین، و بعد از هر چتربازی در اولویت قرار دارد. چتربازان معمولاً می‌گویند «بهتر است روی زمین باشی و آرزوی پرواز در آسمان‌ها را داشته باشی تا در آسمان‌ باشی و به خاطر شرایط سخت آب وهوایی آرزو می‌کردی، روی زمین باشی».

بهترین آب و هوا برای چتربازی چیست؟

آسمان آبی و 75 چیزی است که چتربازان رویای آن را دارند! هنگام بررسی آب و هوا باید مطمئن شویم که وزش باد شدید نیست و جهت آنها متغیر است، باید حداقل پوشش ابری را داشته باشیم یا اصلاً نداشته باشیم، و دما باید، هم روی زمین و هم در ارتفاع، مناسب باشد.

سردی هوا چقدر باشد، می‌گوییم خیلی سرد است

دما یکی از اولین مواردی است که ما برای مشخص کردن روز پرش آن را بررسی می‌کنیم. ما اساساً فکر می‌کنیم: «خب، اگر دما در سطح زمین حدود 5 درجه سانتی‌گراد باشد،  زمانی که از هواپیما به بیرون بپریم، چقدر سرد خواهد بود؟». و اگر نتیجه‌ی محاسبات ما این باشد که دمای هوا در ارتفاع قابل تحمل است، چتربازی را انجام می‌دهیم! به دلایل ایمنی و راحتی چترباز، وقتی هوا خیلی سرد باشد، چتربازی نمی‌کنیم؛ بسیار مهم است دست‌های چترباز از سرما یخ نزده باشد تا بتواند هدایت چترنجات را به خوبی انجام دهد! به طور متوسط دما به ازای هر 304 متر حدود 16- درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. این بدان معناست که اگر دما روی سطح زمین 1- درجه سانتی‌گراد باشد، در ارتفاع 3048 متری دما 17- درجه سانتی‌گراد خواهد بود- اوف! اگر کمی سردتر باشد (البته سردی هوا تا جایی که برای چتربازی مطمئن باشد) از خودتان می‌پرسید «چه لباسی باید بپوشم؟» چترباز‌ها به طور منظم چندین لایه لباس روی هم می‌پوشند. پیشنهاد ما به شما این است؛  یک لایه‌ لباس مناسب و راحت در زیر بپوشید و چندین لایه روی آن را بپوشید تا در صورت احساس گرما به راحتی آنها را از تن خارج کنید. یک قانون کلی در مورد لباس چتربازی وجود دارد، لباسی بپوشید که در آن راحت باشید. لباس‌های ضخیم، مثل کت زمستانی یا چکمه ممنوع است، ما به شما لایه‌های نازک را پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید یک جفت دستکش تنگ، یا پارچه‌ای برای پوشاندن گردن خود بیاورید، اما شال‌گردن، کلاه یا روسری‌های سنتی اصلاً مورد قبول نیست. چرا؟ زیرا آنها در آسمان به پرواز درمی‌آیند و جلوی دید مربی را می‌گیرند!

قطعاً می‌دانید روزهایی وجود دارد که آب و هوا از پشت شیشه‌ی پنجره عالی به نظر می‌رسد اما به محض بیرون رفتن از خانه، باد شدیدی به صورت شما سیلی می‌زند. هنگام بررسی باد باید به سرعت، جهت وزش، و یکنواختی آن توجه کنیم. بسیاری از چتربازان مجوزدار درصورت یکنواخت نبودن باد پرواز نمی‌کنند؛ یعنی باد برای لحظه‌ای در یک جهت می‌وزد و در لحظه‌ی بعد جهت خود را عوض می‌کند. این باعث می‌شود تا چترباز برای هدایت چترنجات با مشکل مواجه شود و در خطرناک‌ترین حالت خود قرار بگیرد.

بارش‌های آوریل، مزاحمی برای چتربازان

باران، خسارت وارد می‌کند! مسلماً هیچ چتربازی مجاز به چتربازی در زمان بارندگی نیست؛ تفاوتی نمی‌کند باران نَم نَم درحال باریدن باشد یا شدت آن زیاد باشد. اگر باران در دراپ‌زون در حال باریدن باشد، به این معناست که ابر بارانی در آن بالا وجود دارد که می‌تواند دید ما هنگام پریدن را مختل کند. مشاهده‌ی اطراف و تسلط داشتن به آن در چتربازی بسیار مهم است. قانون عدم پرش در روزهای بارانی برای همه‌ی چتربازان، از جمله انفرادی یا پشت سرهم، الزامی است و بنابراین همه‌ی ما در کنار شما هستیم تا باران به پایان برسد!

پنبه‌های بزرگ

آیا می‌توانید در آسمان ابری چتربازی کنید؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند از چیزی که شما فکر می‌کنید، مبهم‌تر باشد. اداره هوانوردی فدرال اولین و اصلی‌ترین نهاد نظارتی است و آنها پریدن از میان ابرها را ممنوع اعلام کرده‌اند. اساساً اگر تعدادی ابر سفید در آسمان باشد که در مسیر چتربازی ما قرار نگیرند، برای پرواز خوب خواهد بود. اما اگر آسمان ابری باشد، یا ابرها در ارتفاع خیلی کم قرار داشته باشند، تهدیدآمیز محسوب می‌شود و ما چتربازی نمی‌کنیم. زیرا در این شرایط دید چترباز و مربی همراه او واضح نیست.

چرا رطوبت مسئله‌ساز است؟

معمولاً چسبندگی هوا عامل‌ تعیین‌کننده‌ای برای مشخص کردن روز مناسب پرواز محسوب نمی‌شود، اما با این‌حال عامل مهمی است که باید قبل از پرش با آن آشنا شد. اساساً رطوبت بالا مساوی با چگالی کم هوا است، و رطوبت کم منجر به چگالی بالای هوا می‌شود. چگالی هوا مشخصه‌های کانوپی پرواز را کمی تغییر می‌دهد. زمانی که چگالی در ارتفاع بالا باشد، چترنجات ما با سرعت بیشتری رو به جلو پرواز می‌کند و سریع‌تر باز می‌شود، و بالعکس. هیچ‌یک از این موارد خطرناک نیستند، اما ما همیشه دوست داریم تا برای همه چیز آماده باشیم!

همانطور که می‌دانیم پیش‌بینی آب‌وهوا تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین اجازه ندهید تا روز شما خراب شود! اگر در آب و هوایی تقریباً ناپایدار چتربازی کنیم، فرصت‌های بی‌شماری برای یادگیری درمورد تجهیزات و تجربیات سایر جامپرها بدست می‌آوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا