ایمنیچتربازی

ناگفته‌هایی در مورد سقوط آزاد در تابستان

رازهایی در رابطه با تاثیر هوای گرم روی سقوط آزاد

ناگفته‌هایی در مورد سقوط آزاد در تابستان

در این مطلب در مورد سقوط آزاد در تابستان و هوای گرم می‌پردازیم. فصل تابستان فرا رسیده و همه ما عاشق روزهای طولانی، گرم و آفتابی هستیم. این فصل برای بسیاری از دراپ زون‌ها در سراسر جهان بهترین زمان برای انجام چتربازی محسوب می‌شود. بااین‌حال، همراه با افزایش تابش نور خورشید، اقدامات احتیاطی خاصی برای انجام این رشته وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. اسکای دایوینگ در گرما و تابستان ممکن است تغییرات زیادی را با خود به همراه داشته باشد.

بنابراین در حین لذت بردن از چتربازی در روزهای گرم تابستان، یادگیری اقدامات احتیاطی لازم در این فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چتربازی در تابستان، بوگی‌های شگفت‌انگیز، انجام پرش‌های متعدد و شب‌نشینی در اطراف آتش کمپ را با خود به همراه دارد. هدف ما تأمین امنیت همه افراد و نیز داشتن آگاهی در مورد خطرات احتمالی چتربازی در فصل تابستان است.

تأثیر گرما بر کانوپی سقوط آزاد در تابستان

داشتن آگاهی در مورد تأثیر هوای گرم بر کانوپی بسیار مهم است. دراپ زون‌های زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند که دمای هوا در این مناطق حتی تا 100 درجه فارنهایت نیز افزایش می‌یابد. درواقع، برخی از این مناطق فقط در ساعات اولیه روز فعالیت می‌کنند و انجام پرش‌ها در حوالی ظهر به پایان می‌رسد. این کار برای در امان ماندن از گرم‌ترین ساعات روز است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای کانوپی، هواپیماها و نیز سلامت چتربازان به همراه داشته باشد! بسیاری از چتربازان تازه کار نسبت به این رویکرد ممکن است اعتراض داشته باشند که چرا سقوط آزاد در تابستان خیلی زود به \ایان می رسد.

ارتفاع چگالی و اثر آن بر سقوط آزاد در تابستان

ارتفاع چگالی یا چگالی بلندا، فشاری است که برای دمای غیراستاندارد تعیین می‌شود. با افزایش دما و ارتفاع، چگالی هوا کاهش می‌یابد. هنگامی‌که دما و ارتفاع افزایش یابد و یک سیستم کم‌فشار در منطقه وجود داشته باشد، این مسئله باعث کاهش چگالی هوا می‌شود. درنتیجه چگالی ارتفاع افزایش می‌یابد. همراه با افزایش دما و ارتفاع فشار، ارتفاع چگالی در دراپ زون می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی افزایش یابد که در چنین شرایطی مدت‌زمان فرود از یک ارتفاع خاص، بیشتر از حالت عادی به طول می‌انجامد!

تاثیر چگالی روی کانوپی سقوط آزاد در تابستان

این وضعیت چه تأثیری بر کانوپی می‌گذارد؟ هنگام چتربازی در هوای گرم، کانوپی سرعت روبه‌جلو و افزایش ارتفاع بیشتری خواهد داشت. اگر به فکر انجام مانورهای تهاجمی هستید، باید به این نکته توجه کنید که کانوپی در هر چرخش، ارتفاع بیشتری از دست می‌دهد. همچنین ممکن است هنگام باز کردن کانوپی، با فشار بیشتر و سرعت استال بالاتری روبرو شوید. قدرت فلرینگ در چنین شرایطی کاهش می‌یابد و درنتیجه، تأثیر کمتری خواهد داشت.

زمانی که ارتفاع چگالی به دلیل گرما افزایش می‌یابد، همراه با این افزایش، فلرینگ به‌طور پیوسته قدرت خود را از دست می‌دهد. همچنین اگر می‌خواهید یک کانوپی کوچک‌تر یا تهاجمی‌تر تهیه کنید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید. شاید بهتر باشد پرواز با کانوپی را در شرایط آب و هوایی خنک‌تری آموزش ببینید. پس از گذشت موج گرما، می‌توانید آموزش خود را در شرایط آب و هوایی قابل پیش‌بینی تری ادامه دهید.

عملکرد هواپیمای سقوط آزاد در تابستان

برای بسته شدن برخی دراپ زون‌ها در فصل گرما یا کار کردن تنها در ساعات اولیه صبح دلیل دیگری نیز وجود دارد. دلیل این کار این است که گرمای شدید باعث کاهش عملکرد هواپیما می‌شود. درست همانند کانوپی، هواپیماها نیز تحت تأثیر افزایش ارتفاع چگالی قرار می‌گیرند. برخی از تأثیرات افزایش ارتفاع چگالی بر روی هواپیما شامل نیاز به طی مسیری طولانی‌تر برای تیک آف و فرود بر روی باند است. همچنین صعود به ارتفاع بسیار کندتر صورت می‌گیرد که سوخت بیشتری مصرف کرده و یک پرواز خسته‌کننده و طولانی را برای چتربازان رقم خواهد زد. ارتفاع چگالی باعث کاهش عملکرد پروانه هواپیما و کاهش عملکرد موتور پیستونی و توربینی می‌شود. این تأثیر تنها شامل هواپیماهای سقوط آزاد نمی‌شود، گرمای شدید می‌تواند هواپیماهای ایرباس و بوئینگ‌های بزرگ را نیز دچار مشکل کند. اگرچه آستانه تحمل گرما در هواپیماهای بزرگ‌تر بالاتر است، اما دمای بالای هوا می‌تواند در عملکرد این هواپیماها ایجاد اختلال کند. بنابراین سقوط آزاد در تابستان چالش‌های متفاوتی دارد.

ترمال‌های توربولانس و تنوره دیو

اگر تاکنون تجربه پرش در دراپ زون‌هایی با فصول آب و هوایی بسیار گرم را داشته‌اید، مطمئناً در مورد توربولانسناشی از ترمال‌ها و تنوره‌های دیو اطلاعاتی دارید. پیش‌بینی وقوع گرما بسیار دشوار است، زیرا شرایط می‌تواند در هر ساعت به‌سرعت تغییر کند.

بااین‌وجود، خطرات هوای گرم معمولاً بیشتر در گرم‌ترین ساعات روز، یعنی از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر اتفاق می‌افتد. در این مدت میزان تابش گرمای خورشید به زمین در بالاترین حد خود قرار دارد. برخی سطوح، مقادیر متفاوتی از گرما از خود ساطع می‌کنند. سطوح مناسب برای فرود اغلب شامل زمین‌های شخم زده کشاورزی، سطوح سنگی، ماسه‌ای و زمین‌های بایر است. این سطوح، مقدار بسیار زیادی گرما از خود ساطع می‌کنند. ترمال‌های توربولانس و تنوره‌های دیو بیشتر بر روی این سطوح تشکیل می‌شوند.

توروبلانس

ترمال‌ها به حرکت توده‌های هوا به‌صورت عمودی گفته می‌شود. ترمال‌ها در شرایطی تشکیل می‌شوند که سطح زمین به‌طور قابل‌توجهی گرم‌تر از هوای بالای آن باشد که این مسئله در گرمای تابستان زیاد اتفاق می‌افتد. توده‌هوای گرم بر روی زمین تشکیل‌شده و تا زمانی که با دمای اتمسفر یکی شود به سمت بالا حرکت می‌کند. قطر ترمال‌ها می‌تواند به چند هزار فوت و سرعت حرکت عمودی آن‌ها بین چند صد تا چند هزار فوت در دقیقه برسد و به ازای هر جریان صعودی، یک جریان هوای نزولی وجود دارد. زمانی که کانوپی در ارتفاع پایین و نزدیک به سطح زمین پرواز کند، این جریان‌های همرفتی باعث ایجاد شرایط ناهموار و متلاطم می‌شوند. این پرواز ناهموار و غیرمنتظره، نتیجه عبور از مرز بین جریان‌های صعودی و نزولی است. جریان‌های صعودی، کانوپی را به سمت بالا هدایت می‌کنند و درنتیجه باعث می‌شود به‌درستی در نقطه موردنظر فرود نیاید. از طرف دیگر، در جریان‌های نزولی احساس می‌کنید که فشار هوا به‌طور ناگهانی از زیر کانوپی شما خارج می‌شود و این مسئله باعث فرودهای سخت و ناگهانی می‌شود. چتربازی در گرما و توربولانس با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند.

تنوره دیو

ترمال‌های توربولانسهمچنین می‌توانند منجر به ایجاد یک پدیده آب و هوایی شوند که برای افراد چترباز بسیار خطرناک و مرگبار است. این پدیده، تنوره دیو نامیده می‌شود که در فصل تابستان و در مناطق گرمسیر در سراسر ایالات‌متحده بسیار رایج هستند. تنوره‌های دیو ستون‌های حرارتی عمودی شکل و بسیار شبیه به یک گردباد کوچک هستند. شرایط تشکیل تنوره‌های دیو، گرمای شدید همراه با وزش بادهای ملایم، آسمان آبی و هوای آفتابی و سطوح بسیار گرم است. پیدایش این پدیده به‌ویژه در مناطقی که سطوح مختلف با ویژگی‌های حرارتی متفاوت در مجاورت یکدیگر قرار دارند، بیشتر و شدیدتر است. (به‌عنوان‌مثال دراپ زون‌های سنگی یا شنی و جاده آسفالت درست در مجاورت آن).

هنگامی‌که تنوره‌های دیو تشکیل می‌شوند، پیش‌بینی مسیر حرکتی آن‌ها بسیار دشوار است. آن‌ها با سرعت و جهت باد حرکت می‌کنند و تغییر مسیر می‌دهند. این بدان معنی است که یک تنوره دیو ممکن است مسیر حرکت خود را پس از رسیدن به ارتفاع خاصی، به‌طور ناگهانی تغییر دهد. این مسئله باعث می‌شود که تنوره‌های دیو اغلب ظاهر/ شکلی «خمیده» داشته باشند. اگرچه ارتفاع تنوره‌های دیو می‌تواند به چند هزار فوت برسد، اما بیشتر اوقات در محدوده ارتفاع بین 100 تا 300 فوتی قرار دارند. میانگین مدت‌زمان تشکیل یک تنوره دیو 4 دقیقه و یا حتی کمتر است و سرعت آن می‌تواند نزدیک به 34 مایل در ساعت برسد. گاهی اوقات هنگامی‌که تنوره‌های دیو تشکیل می‌شوند، ضایعاتی مانند شن و ماسه اطراف آن را فرامی‌گیرد که این امر باعث می‌شود راحت‌تر تشخیص داده شوند. بااین‌وجود، تنوره‌های دیو اغلب نامرئی هستند و تقریباً هیچ نشانه‌ای از آن‌ها به چشم نمی‌آید. داشتن آگاهی در مورد این خطر نامرئی هنگام چتربازی در فصل گرما، بسیار مهم است!

پرواز با کانوپی و تنوره دیو

پرواز با کانوپیاز میان یک تنوره دیو می‌تواند منجر به مرگ یا آسیب شدید برای فرد چترباز شود. تنوره‌های دیو به‌راحتی می‌توانند کانوپی را در نزدیکی زمین منهدم کرده و شما را به زمین بکوبند. اگر در موقعیتی هستید که یک تنوره دیو را در نزدیکی خود می‌بینید، سعی کنید کانوپی را به سمت باد متقاطع هدایت کنید تا به از برخورد با آن جلوگیری کنید. البته، باید این کار را بااحتیاط زیادی انجام دهید تا از چرخش در ارتفاع پایین (low turn) یا برخورد با کانوپی‌های دیگر جلوگیری کنید. بااین‌حال، اگر به داخل یک تنوره دیو کشیده شدید، توصیه می‌شود کانوپی خود را برای داشتن حداکثر فشار در حالت فول فلایت نگه دارید. نیروی وارده به کانوپی را به حداقل برسانید و برای PLF لندینگ آماده شوید.

امن‌ترین راه برای جلوگیری از کشیده شدن کانوپی به درون تنوره دیو، داشتن آگاهی از شرایط آب و هوایی است. اگر تنوره دیو را در نزدیکی محل فرود خود مشاهده کردید، از انجام پرش خودداری کنید. بهتر است که پرواز خود را در شرایط آب و هوایی قابل پیش‌بینی تری انجام دهید.

محافظت از تجهیزات

آیا می‌دانستید که باید از تجهیزات چتربازی در برابر تابش نور خورشید محافظت شود؟ رعایت چند نکته ساده می‌تواند میزان تخریب تجهیزات چتربازی را تا حد زیادی کاهش دهد. آسیب اشعه ماوراءبنفش استحکام پارچه کانوپی را به‌سرعت کاهش داده و درنتیجه پاره شدن آن راحت‌تر صورت می‌گیرد. همچنین، آسیب ناشی از نور خورشید می‌تواند رنگ‌های کانتینر و کانوپی شما را به‌سرعت از بین ببرد. با انجام مراحل زیر در فصل تابستان، از کانوپی و کانتینر چتربازی خود در برابر آسیب محافظت کنید:

  • از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراءبنفش تا حد امکان بپرهیزید. کانوپی‌ها عمدتاً از نایلون ساخته‌شده‌اند و در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید بسیار آسیب‌پذیرند. تخمین زده می‌شود که 70 تا 80 درصد از تخریب کانوپی‌ها درنتیجه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید صورت می‌گیرد. بنابراین در فصول گرم، بلافاصله بعد از فرود، کانوپی خود را جمع کرده و به یک منطقه سرپوشیده بروید و یا تا زمان بسته‌بندی کانوپی، آن را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
  • اگر ریگ شما در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد با استفاده از یک حوله ساحلی آن را بپوشانید. رعایت این نکته در هنگام بسته‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع توصیه می‌شود که هرگز تجهیزات خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • به میزان تعریق خود توجه کنید! رعایت این نکته در فصل گرما کمی مشکل است. مطمئناً هنگام چتربازی در هوای گرم تابستان عرق زیادی خواهید کرد. اما با در نظر گرفتن این نکته، می‌توانید میزان آغشته شدن کانوپی به عرق را تا حد زیادی کاهش دهید. نمک موجود در عرق می‌تواند کانوپی را به‌سرعت تخریب کند و حساسیت آن را نسبت به آسیب ناشی از اشعه ماوراءبنفش به‌شدت افزایش دهد. بهتر است قبل از دراز کشیدن بر روی کانوپی و تخلیه هوای درون آن، بدن خود را از عرق پاک‌کنید.

مراقبت از خود

علاوه بر محافظت از تجهیزات خود در گرمای تابستان، محافظت از خود نیز بسیار حائز اهمیت است! چتربازی در گرمای تابستان و انجام پرش‌های متعدد در طول روز می‌تواند آب بدن ما را به‌سرعت کاهش دهد. در شرایط آب و هوایی گرم، بدن در مدت‌زمان کوتاهی دچار کم‌آبی می‌شود. بنابراین به یاد داشته باشید که به‌اندازه کافی آب بنوشید. قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض تابش اشعه ماوراءبنفش برای پوست ما به‌شدت مضر است. بنابراین از قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض تابش مستقیم نور خورشید دوری‌کنید و از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا