ایمنیچتربازی

چرا محدودیت وزن در چتربازی دونفره وجود دارد؟

چرا محدودیت وزن در چتربازی دونفره وجود دارد؟

محدودیت وزن در چتربازی دونفره؟ بیخیال! مگه درباره‌ی آزادی و پرواز هر چه راحت‌تر بر فراز آسمان‌ها نیست؟ صبر کنید. محدودیت وزنی در چتربازی دونفره شاید بی‌معنی به نظر برسد، اما مسئله فراتر از این است. از آنجا که راحتی و ایمنی شما بی‌اندازه برای ما اهمیت دارد، پس این محدودیت‌های وزنی برای ایمنی خود شما اعمال شده‌اند. در ادامه چند نکته خواهیم گفت که بعد از خواندن و بررسی آنها، خودتان متوجه‌ی ضرورت این محدودیت می‌شوید.

  1. از منظری دیگر به این مسئله نگاه کنید

تصور کنید که نقاشی بسیار زیبایی را در ویترین مغازه دیده‌اید. به اندازه‌ای بزرگ است که روی دیوار پشتی کاناپه بی‌نظیر به نظر برسد، البته این نقاشی از قبل در قابی زیبا و سنگین قرار داده شده است. وقتی وارد مغازه‌ی ابزارآلات می‌شوید تا برای نصب تابلو قلاب بخرید، در ذهن خود تجسم کرده‌اید که این تابلوی نقاشی اتاق شما را چقدر زیباتر و روشن‌تر می‌کند. اما فکر می‌کنید فروشنده‌ی مغازه‌ی ابزارآلات اولین سؤالی که از شما می‌پرسد، چیست؟ البته که وزن تابلوی نقاشی را می‌پرسد، زیرا قلاب‌های نگهدارنده براساس وزنی که می‌توانند تحمل کنند، رتبه‌بندی می‌شوند. اگر قلاب‌های موجود در فروشگاه فقط تا وزن 22 کیلوگرم را تحمل کنند و وزن تابلوی نقاشی 31 کیلوگرم باشد، به راحتی می‌توانید تصور کنید که با خرید آن قلاب‌ها و استفاده از آنها چه اتفاقی خواهد افتاد. بله نقاشی شما سقوط خواهد کرد و قطعاً می‌شکند.

بنابراین: آیا به آن قلاب‌ها برای نگه داشتن وزن اعتماد می‌کنید؟ یا شاید از ریسمان‌های نخی که قطعاً از میزان وزن تابلوی شما پشتیبانی نمی‌کند، استفاده می‌کنید؟

قطعاً و مطمئناً خیر. این غریزه باید در مورد چتربازی نیز صدق کند.

  • «حداکثر وزن معلق» را درک کنید

«حداکثر وزن معلق» به معنای حداکثر وزن کل است که سازنده‌ی چترنجات تندم (دونفره) برای استفاده به همرا وزن تجهیزات تأیید می‌کند. مهم است که بدانید، «حداکثر وزن معلق» محدودیتی ساختاری است. اداره‌ی هوانوردی فدرال برای چترنجات‌هایی که در چتربازی استفاده می‌کنیم، رتبه‌بندی ایمنی تعیین کرده است. این رتبه‌بندی «TSO» نامیده می‌شود و  به این معنی است که اداره‌ی هوانوردی فدرال کانوپی چترنجات را آزمایش کرده است و تأیید کرده است که می‌تواند استقرار عادی را تحت نیروهای حداکثر وزن تحمل کند. اگر وزن چترباز از میزان وزن تأییدشده فراتر رود، احتمال پاره شدن، پاره شدن لاین ها، و حتی از هم گسستن تجهیزات وجود دارد. از آنجا که اداره‌ی هوانوردی فدرال محدودیت وزن در چتربازی دونفره را تأیید کرده است، پس به طور سفت و سخت توسط قانون فدرال آمریکا پشتیبانی می‌شود.

  • بعد از من تکرار کن: این فقط تو نیستی

این حداکثر وزن معلق بسیار بیشتر از عددی است که دکتر در طول چکاپ اعلام می‌کند و حتی بیشتر از وزنی است که ترازو نشان می‌دهد. حداکثر وزن معلق، وزن شما، وزن مربی همراه شما، و وزن تمام تجهیزات و وسایل جانبی (از جمله، لباس،  لباس پرواز، چترنجات اصلی، کلاه‌ایمنی، و…) همراه شما را محاسبه می‌کند. این سیستم محاسباتی باید اعمال شود تا TSO به طور دقیق ایمنی را تعریف کند.

  • در مورد فرود فکر کنید

مربیان همراه شما جزو بهترین مربیان هستند و در فرود ایمن و ماهر در چتربازی دونفره مهارت بالایی دارند، اما فرود آمدن با افرادی که وزن‌شان بیش از حد مجاز است، هم برای آنها و هم برای فرد چترباز خطرناک است. برای مثال، شما هر روز از یک جاده‌ی پر پیچ و خم کوهستانی با اسکوتر عبور می‌کنید، شما هر روز این کار را می‌کنید و مهارت لازم را برای عبور بدون خطر دارید، اما اگر یک روز کوله‌پشتی سنگینی همراه شما باشد، بازی به شدت تغییر می‌کند. مانور ایمنی حتی در قلمرو آشنا سخت‌تر می‌شود، زیرا سیستم را سرعت می‌بخشد، تعادل وزن را تغییر می‌دهد، اگر اسکوتر سقوط کند، هم اسکوتر و هم سوار آن، و هم کوله‌پشتی تکه تکه می‌شوند.

هدف ما این است که شما چتربازی را دوست داشته باشید. ما دوست داریم تجربه‌ای لذت‌بخش و مفرح از این ورزش هیجان‌انگیز داشته باشید و این مهم دست نخواهد یافت مگر با حفظ ایمنی شما و رعایت نکات ایمنی.

به مربی چتربازی خود اعتماد کنید

اگر مربی شما گواهینامه معتبر و بین المللی چتربازی دارد نسبت به حداکثر وزن مجاز اطلاعات کامل دارد. به او اعتماد کنید و در اولین فرصت برای کاهش وزن خود اقدام کنید تا بتوانید این تجربه هیجان انگیز را بدست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا