آموزشیایمنیچتربازی

آسیب‌های سقوط آزاد چیست؟

آسیب‌های سقوط آزاد چیست؟

این مطلب در مورد آسیب‌های سقوط آزاد است.سقوط آزاد تجربه عجیبی است و به‌طورکلی سقوط آزاد تجربه‌ای بدون آسیب و درد به‌حساب می‌آید، اما انجام این ماجراجویی سختی‌هایی هم دارد. عوامل مختلفی مانند نداشتن آمادگی جسمانی یا انعطاف‌پذیری کافی یا متغیرهایی مانند شرایط جوی می‌تواند تجربه سقوط آزاد شما را تحت تأثیر خود قرار بدهد.
باید اضافه کنیم که انجام سقوط آزاد به‌صورت فردی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و یا حتی مرگ شود. ما در اینجا در رابطه با یک سقوط آزاد استاندارد با مربی مورد تائید و شرایط استاندارد حرف می‌زنیم. بدون شک رانندگی بدون داشتن مهارت رانندگی بشدت خطرناک است. در اینجا ما در مورد مباحث عمومی و سختی‌هایی این تجربه که ممکن است دیده نشود حرف می‌زنیم.
در ادامه با موارد جسمی و فشارهایی که ممکن است به شما در طول سقوط از اوج آسمان وارد شود آشنا خواهید شد.

برای سقوط آزاد استاندارد چه چیزهایی لازم است؟

در محافل چتربازی و سقوط آزاد جمله معروفی وجود دارد و می‌گویند «سقوط آزاد قدم زدن توی یه پارک تفریحی نیست» و علت آن این است که هر چتربازی در طول پرش، نقش فعالی دارد و صرفاً یک عابر نیست. برای کاهش میزان استرس ما تلاش کرده‌ایم تمام حرکت‌ها و اتفاق‌هایی که مربوط به این تجربه هست را شرح دهیم.

انعطاف‌پذیری در سوارشدن

برای شروع پروسه سقوط آزاد مرحله اول سوار هواپیما شدن است. هواپیمایی‌هایی برای سقوط آزاد استفاده می‌شود با هواپیماهای مسافربری متفاوت است. هواپیماهای سقوط آزاد کوچک هستند و معمولاً ظرفیت‌ها سوار کردن 20 نفر را دارند. سوار شدن در هواپیما نیازمند اندکی چابکی است که طی آن مربی و شاگرد به‌منظور قرار گرفتن در پوزیشن مناسب باید چهارزانو حرکت کنند. بعضی وقت‌ها هم باید در کف هواپیما سر خورد. اگر به‌صورت تفریحی قصد دارید سقوط آزاد با مربی ا تجربه کنید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید.

خروج از هواپیما برای سقوط آزاد

قبل از خروج کمی جنبش و سرعت بیشتری برای اتصال به مربی لازم است. به خاطر داشته باشید که برای قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای خروج از درب قادر نیستید بایستید و باید روی زانو یا باسن حرکت کنید. این موقعیت ممکن است دلهره‌آور است و باعث تپش قلب می‌شود. طبیعی است اگر سابقه مشکلات قلبی دارید باید به این مسئله توجه داشته باشید. مشورت با پزشک در این مواقع باید حتماً انجام شود.

سقوط آزاد و تغییر وضعیت بدن

پس از خروج از هواپیما، لازم است که با قرار گرفتن در پوزیشن بدنی مناسب که اصطلاحاً «قوس / کمان شدن» نامیده می‌شود -شبیه شکل یک موز- به مربی کمک کنید. یک کمان تو پر با هل دادن باسن به جلو در هنگام سقوط آزاد ایجاد می‌شود. این وضعیت بدنی کمی فشار به کمر وارد می‌کند. این فشار به کمر دردناک نیست اما می‌تواند برای کسانیکه انعطاف‌پذیری کافی ندارند یا قبلاً آسیب‌دیدگی در ناحیه کمر داشته‌اند باعث ایجاد کمی ناراحتی شود.

کاهش سرعت شدید

در هنگام باز شدن چتر سرعت سقوط به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند. سقوط از 200 کیلومتر در ساعت به 25 کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد. اینجا فشار ممکن است به کمر، گردن وارد شود و حتی در برخی افراد که تجربه دررفتگی کتف داشته‌اند ممکن است آسیب وارد شود. این احتمالاً بسیار کم است و مشورت با پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشند. این احساسات طبیعی هستند اما باید در نظر داشت که ممکن است سطح دشواری آن در مبتدی‌ها کمی شدیدتر از سایرین باشد. در کل «شوک آغازین» قابل‌تحمل است و به‌ندرت منجر به آسیب می‌شود اما برای کسانی که آسیب‌های قبلی داشته‌اند منجر به ناراحتی می‌شود.

فرود

بعد از باز شدن چتر، پروازی شبیه پاراگلایدر را تجربه خواهید کرد که بعدازآن همه هیجان، بخش آرامش‌بخش سقوط آزاد شروع می‌شود. برای فرود باید پاهای خود را بالا بگیرید و به حرف مربی کامل گوش دهید. عدم توجه به این موضوع ساده به‌راحتی می‌تواند باعث شکستن پاهای شما شود. این موضوع برای افرادی که معلولیت جسمی دارند با کمک کارابین و تسمه انجام‌پذیر است.

آیا سقوط آزاد منجر به آسیب‌دیدگی گوش می‌شود؟

جدا از نیاز به مقداری آمادگی جسمانی و انعطاف‌پذیری، مهم است که درباره سلامتی‌تان مخصوصاً درباره سینوس‌ها اطمینان حاصل کنید. در طول سقوط آزاد سرعت کاهش ارتفاع زیاد است سرعتی بیش از 200 کیلومتر در ساعت را به سمت زمین تجربه خواهید کرد و لازم است توانایی کافی برای پاک‌سازی سینوس‌هایتان با روش یکسان‌سازی (تکنیکی که عموماً غواص‌ها به کار می‌برند) داشته باشید. چترباز مبتدی که دچار فشار سینوس یا انسداد بینی است. باید برنامه سقوط آزادش را به زمان دیگری موکول کند. پرش با سینوس‌های تحت‌فشار بسیار دردناک است و می‌تواند باعث بروز آسیب جدی به طبل گوش شود.

سقوط آزاد در هوای بارانی دردناک است

اگر تابه‌حال مورد هجوم قطره‌های باران در طوفان شدید قرارگرفته باشید میدانید حسی شبیه به برخورد سوزن‌های ریز دارد. این حس «سوزن سوزن شدن» مخصوصاً در مورد چتربازی در هوای بارانی با بیش‌تر از 200 کیلومتر بر ساعت صدق می‌کند! تمام لذت و هیجان را از بین می‌برد و فقط از خود علامت ب جا می‌گذارد. هنگام بارش تگرگ نیز اتفاق مشابه می‌افتد! همیشه بهترین انتخاب برای پریدن، آسمان آبی روز است.


نکات کلیدی:
افراد برای چتربازی نیاز به مقداری آمادگی جسمانی و انعطاف‌پذیری دارند.
افراد دارای سابقه مشکلات سر، گردن و کمر لازم است قبل از انجام چتربازی برای اولین بار، با پزشک مشورت کنند.
افراد دارای مشکلات حرکتی لازم است که پیش از انجام سقوط آزاد با یک مربی جلسه داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که با توجه به توانایی‌های شخصی‌شان آیا چتربازی برایشان ایمن هست یا خیر؟
عوامل متعددی در طول پروسه سوارشدن، خروج، سقوط آزاد، استقرار و فرود می‌تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایند و ناراحتی در چترباز شود.
افراد داری هر نوع مشکل فشار سینوسی یا انسداد بینی تا زمان رفع کامل مشکل نباید چتربازی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا