آموزشیبیس جامپچتربازیمقدماتیوینگ سوت

راهنمای آموزش چتربازی از ابتدا تا انتها

راهنمای آموزش چتربازی از ابتدا تا انتها

راهنمای آموزش چتربازی کمک می کند بدانیم از کجا شروع کنیم و چه طور وینگ سوتر شویم. وینگ سوتر شخصی است که با وینگ سوت یا همان لباس بالدار پرواز می کند. پرواز با وینگ سوت آرزوی بسیاری از افراد است. با وجود سالیان سال تجربه در این ورزش دریافته‌ایم که وقتی شخصی اولین گواهینامه خود را دریافت می‌کند، اقدامات بعدی که باید در آینده انجام دهد پُر از رمز و راز است. این مقاله را با هدف آشکار کردن رمز و راز چتربازی نوشته‌ایم و راهنمایی گام‌به‌گام درمورد کل فرآیند تبدیل شدن به یک وینگ ‌سوتر است.

اولین پرش

راهنمای آموزش چتربازی را با اولین پرش شروع می کنیم. هر فردی که در المپیک شرکت می‌کند، یا رکوردار جهان است، یا هر قهرمان ملی، همگی یک ویژگی مشترک دارند؛ آنها مسیر خود را با برداشتن اولین قدم شروع کردند. درواقع، قدم گذاشتن در مسیری جدید و شروع فعالیتی جدید و تازه در دوران بزرگسالی چالش محسوب می‌شود. بهانه آوردن برای شروع نکردن بسیار آسان است: بهانه‌هایی مثل، خیلی گران است، الان زمان مناسبی نیست، عاقلانه نیست، مادرم من را طرد می‌کند، همکارانم چه فکری می‌کنند؟ احتمالاً به همین دلیل است که تمام افراد برجسته نظر خود را درمورد شروع کردن گفته‌اند:

«ویل اسمیت: اولین قدم این است: باید به خود بگویید که می‌توانید».

«آیلان ماسک: در اولین قدم باید کاری را انجام دهید که ممکن است. سپس احتمالات دیگر رخ خواهد داد».

آیا می‌توانید تصور کنید که تمام افرادی که قبل از ما برای اولین بار کاری را انجام دادند، همان بهانه‌هایی را می‌آوردند که ما امروز می‌آوریم؟ اگر برق اختراع نمی‌شد، جهان به کجا می‌رسید؟ اگر هواپیما اختراع نمی‌شد، چطور؟ تکنولوژی‌های دیگر چطور؟

«کنفوسیوس: سفر هزار مایلی با برداشتن اولین قدم شروع می‌شود».

تمام مسیرهای چتربازی یک ویژگی مشترک دارند، آنها بهانه را کنار گذاشتند و خارج از مرزهای معمول زندگی کردند؛ این دوستان اولین قدم خود را برداشتند.

شاید اولین قدم شما به سادگی و راحتی کلیک کردن برای باز شدن وب‌سایت آموزش چتربازی من یا رزرو چتربازی باشد، همین که شما در وب سایت من یعنی عماد مظلومیان هستید یعنی اولین گام را برداشته اید. سپس می‌توانید این مقاله را با دقت بخوانید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. شاید برخی از شما این راهنمای جامع را دوست داشته باشید، زیرا به کمک آن می‌توانید در مورد امور مالی برنامه‌ریزی کنید و اولین قدم را در اولویت قرار دهید. هر مسیری که برای شما مناسب است، شما در نقطه درست و مناسبی برای شروع هستید!

گواهینامه چتربازی انفرادی

راهنمای آموزش چتربازی شامل نظرات شخصی من هم هست. به نظر من، یادگیری چتربازی انفرادی یکی از بزرگ‌ترین و بهترین سفرهای زندگی است!  هر کسی چتربازی را به شکل متفاوتی تجربه می‌کند، اما علم روانشناسی ثابت کرده است، افرادی که به ترس از باز شدن در هواپیما در ارتفاع نزدیک به 4000 متری غلبه کرده‌اند و عمداً از روی خوشحالی به بیرون پریدند، نوعی حالت مراقبه را تجربه می‌کنند که مقابله با استرس‌های روزمره‌ی زندگی را آسان‌تر می‌کند.

در این مطلب از تمام مراحل دریافت گواهینامه‌ی چتربازی، هزینه‌ها، تعهدات زمانی و شرایط سلامتی برای شروع مسیر چتربازی آگاه می‌شوید.

گواهینامه سطح B

«مارک تواین: زندگی بدون رویا و هدف زندگی نیست، فقط زنده بودن است و این دلیلی نیست که به خاطر آن اینجا هستیم».

سازمان‌های ملی که در هر کشوری وجود دارد، پیشرفت‌ مهارت‌های چتربازی را نشان می‌دهد. در ادامه نام کشورهایی ذکر شده است که می‌توانید در آنجا به چترباز انفرادی تبدیل شوید:

ایالات متحده آمریکا: انجمن چترنجات ایالات متحده آمریکا

استرالیا: فدراسیون چترنجات استرالیا

بریتانیا: انجمن چتربازی بریتانیا

کانادا: انجمن چتربازان با چترنجات کانادا

فرانسه: فدراسیون چتربازی

ایران: انجمن چتربازی ایران (با مدرک انجمن چتربازی ایران در هیچ کشوری بجز ایران نمی توانید جتربازی کنید)

برای پیشرفت در هر کار یا فعالیتی، به شدت هدف‌گذاری را توصیه می‌کنیم. گواهینامه‌ی اولیه تا زمانی که فارغ‌التحصیل شوید توسط مربیان نظارت می‌شود. با این‌حال، مسئولیت صفر تا صد مراحل بعدی به عهده‌ی شما است. به همین منظور، اینجا هستیم تا کم و کاستی‌ها را برطرف کنیم و الزامات و شرایط دریافت گواهینامه‌ B، هزینه‌ها، مزیت‌های این گواهینامه، شرایط ارزی و موارد دیگر را بیان کنیم.

گام بعدی: بین 200-50 پرش

این مرحله برای بسیاری از جامپرها به این معنی است، یا کاملاً موفق شوید یا کاملاً شکست بخورید. شما بالاخره درک خواهید کرد که چگونه چتربازی بسیاری از فاکتورهای زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل این راهنما تصویری واضح از هدف‌گذاری، سرعت پیشرفت شما، و در نهایت دستیابی به هدف چتربازی با وینگ‌سوت ارائه می‌دهد.

پرش بین 150-50

رشته‌ی جدیدی را امتحان کنید: پرواز آزاد (Freeflying)

این رشته از سقوط آزاد را به همراه یک مربی تأییدشده یا مربی سازمانی تجربه کنید. در این نوع پرواز حالت قرارگیری بدن سه‌بعدی است که پرواز به سه شکل پشت، عمودی و سر رو به پایین (هد دان) انجام می‌شود. این نوع پرواز برای شما فرصتی فراهم می‌کند تا محورهای متفاوتی از پرواز بدن را یاد بگیرید و آگاهی بهتری از بدن خود بدست بیاورید. همین امر به مهارت‌های شما برای پرواز با وینگ‌سوت کمک می‌کند. نقش تونل باد را هرگز فراموش نکنید.

  • به طور مستمر روی پیش‌نیازهای دریافت گواهینامه‌ سطح B کار کنید.

به طور مستمر روی پیش‌نیازهای دریافت گواهینامه سطح B سقوط آزاد و دقتِ فرود کار کنید.

  • لذت ببرید

جامپر جدید شدن یعنی لذت بردن از یادگیری مهارتی جدید، کشف چیزی که دوست دارید، و البته در کنار تمام این موارد خوش‌گذرانی! پدیده‌های جدیدی که باید در این سطح منتظر آنها بود…

  • لباس زیر: بله، درست متوجه شدید! دوستان خود را جمع کنید و صدمین پرش خود را فقط با پوشیدن لباس زیر انجام دهید!
  • در رویدادها و کمپ‌ها شرکت کنید: این گردهمایی‌ها فرصتی عالی است تا نحوه‌ی اداره‌ی سایر مراکز چتربازی را مشاهده کنید، مهارت‌های جدید یاد بگیرید و مهارت‌های قبلی خود را ارتقاء دهید، همچنین گروه چتربازی خود را بسازید!
  • مربی USPA شوید: با انجام 100 پرش به امتیاز به اشتراک گذاشتن دانش خود با دیگران دست پیدا خواهید کرد!
  • مهارت‌های پیگیری و نظارت خود را کامل کنید: روی سرعت، صاف کردن زاویه حمله، سطح‌ها، چرخش‌ها، و پایداری خود و توجه به سایر جامپرها کار کنید.
  • یادگیری درمورد تجهیزات وینگ‌سوت: مرحله‌ی بعد از این مرحله استفاده از لباس ورزشی است و پس از گذر از این مرحله باید تفاوت محفظه‌های مختلف وینگ‌سوت را یاد بگیرید.

پرش بین 200-150

این مرحله‌ای است که در آن برای دریافت مجوز سطح بعدی تلاش می‌کنید که در ایالات متحده مجوز C نامیده می‌شود. این مرحله شامل انجام و تمرین پرش‌های گروهی است که به شما در بهبود و ارتقاء مهارت‌های سقوط آزاد کمک می‌کند که درنهایت به چتربازی با وینگ‌سوت تبدیل می‌شود. همچنین دقت فرود با کانوپی را بهبود می‌بخشد، مهارتی که برای هر چتربازی ضروری است.

دوباره تکرار می‌کنیم که هیچ مسیر مشخصی وجود ندارد، بنابراین این پیشنهاد ما برای پیشرفت است که آخرین مرحله به سمت هدف چتربازی با وینگ‌سوت است.

پرش بین 199-150

  • تلاش برای دستیابی به گواهینامه سطح C: عقب‌نشینی نکن! می‌توانید تمرینِ مهارت‌های لازم برای سقوط آزاد و فرود با کانوپی را درحالی تمرین کنید که تعداد پرش‌های خود را بالا می‌برید. با انجام این کار، زمانی که به عدد جادویی 200 پرش برسید، یک گام جلوتر خواهید بود!
  • ارتقاء مهارت‌های مسیریابی: در این مرحله برای درک هر چه بهتر کنترل بدن و همچنین یادگیری بهتر تکنیک‌های مشاهده کردن، مسیریابی، حالت‌های مختلف بدن برای خروج از وسیله‌ی هوایی، چرخش، ردیابی، و خیزش برگشتی از یک مربی ماهر و متخصص استفاده کنید.
  • رشته‌ی جدیدی را امتحان کنید: CRW (نوعی ساختار یا آرایش‌های چتربازی است که شامل پرواز با چتری باز در آرایشی نزدیک به هم است): این رشته‌ای است که به شما کمک می‌کند تا در زیر بال‌های خود دانش و احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، به خصوص اگر در آینده قصد یادگیری پرش B.A.S.E را داشته باشید.

پرش بالای 200

  • دوربین: در این مرحله قادر خواهید بود تا دستگاه ضبط ویدئو، مثل GoPro همراه خود داشته باشید.
  • اولین دوره پرواز خود را بگذرانید [FFC]: این مرحله‌ای است که در آن حدود 1 الی 2 ساعت آموزش زمینی دارید تا موارد زیر را یاد بگیرید:
  • نحوه تجهیز شدن
  • مشاهده کردن
  • نحوه خروج از هواپیما یا هلیکوپتر
  • مسیریابی
  • دنبال کردن صف
  • اقدامات اورژانسی

پیشرفت در پرواز با وینگ‌سوت هیچ انتهای مشخصی ندارد. پیشرفت در این زمینه به مربی و هنرآموز بستگی دارد. اینکه بتوانند مهارت‌های اساسی خود را قبل از حرکت به سوی پرش انفرادی با وینگ‌سوت یا امتحان کردن انواع دیگر وینگ‌سوت نشان دهند.

آشنایی با تجهیزات وینگ‌سوت

این مرحله‌ای بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال گاهی‌اوقات سخت و دشوار است. زیرا امروزه برخلاف دهه‌های پیش انواع مختلفی از وینگ‌سوت تولید شده است و تولیدکنندگان و تجهیزات بیشتری دردسترس است. وینگ‌سوت سیر تکاملی عظیمی را پشت سر گذاشته است و اکنون توسط خلبانان وینگ‌سوت در سراسر جهان تکمیل شده است. زمان هیجان‌انگیزی برای یادگیری است!

تولیدکنندگان وینگ‌سوت امروزه انواع مختلفی از وینگ‌سوت را تولید می‌کنند، از مبتدی گرفته تا متوسط و پیشرفته. این دسته‌بندی به دلیل سطح عملکردی است که وینگ‌سوت برای یک فرد تازه‌کار یا حرفه‌ای خواهد داشت. همانطور که گفتیم تولیدکنندگان متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما در اینجا برخی از برندهای برتر را نام می‌بریم:

اسکوریل

تونی سوت

فونیکس فلای

وقتی صحبت از وینگ‌سوت به میان می‌آید، اطلاعات پیچیده و درهم برهمی وجود دارد. اما در نظر داشته باشید که همیشه بهترین منابع، اولین‌ها هستند؛ یعنی مربی شما. ویدئوهای یوتیوب متدهای آموزشی مناسبی برای شما نیستند، زیرا آنها برای سطح شما یا سطح تجربه‌ای که دارید طراحی نشده‌اند. با این‌حال، خوب است که پلتفرمی برای ارتباط با خلبانان وینگ‌سوت داشته باشید، درمورد تجهیزات یاد بگیرید و اطلاعات بیشتری کسب کنید. به همین دلیل در اینجا چند منبع معتبر را فهرست کردیم:

وینگ‌سوت B.A.S.E

همه ما فیلم‌های شگفت‌انگیز و ترسناکی از پرواز جامپرها دیدیم که از فراز کوه‌ها و صخره‌های مناطق بکر و زیبا پرواز می‌کنند؛ درحقیقت شاید به همین دلیل است که اینجا هستید؛ اینکه این ورزش شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیز را یاد بگیرید.

چتربازی با وینگ‌سوت چه تفاوتی با وینگ‌سوت بیس دارد؟

چتربازی با وینگ‌سوت پریدن از هواپیما (هلیکوپرتر یا بالون) با وینگ‌سوت است که دارای سیستم چترنجات دوگانه است. B.A.S.E مخفف روشی است که در آن با استفاده از یک چترنجات پرواز می‌کنند و مخف کلمات زیر است: ساختمان، آنتن، مکانی مرتفع (مثل پُل)، زمین. در پرواز B.A.S.E پرش از یک جسم ثابت، مثل صخره یا ساختمان بلند، صورت می‌گیرد.

احتیاط

با این‌حال، باید شما را درمورد خطراتی که نه تنها چتربازی، بلکه پرش وینگ‌سوت B.A.S.E نیز دارد، آگاه کنیم. هیچ سازمانی وجود ندارد که ایمنی، صدور مجوز، یا پیشرفت در این زمینه را تضمین کند. اگر همچنان می‌خواهید پرش B.A.S.E را یاد بگیرید، به شما توصیه می‌کنیم تا این ورزش را تحت نظر مربیان باسابقه و حرفه‌ای یاد بگیرید.

پیشرفت B.A.S.E

پس چگونه می‌توان در پرش B.A.S.E با وینگ‌سوت پیشرفت کرد؟ در وهله اول، باید یاد بگیرید که چگونه چتربازی می‌کنند. مهارت‌های چتربازی بهترین زمینه‌ساز برای یادگیری موقعیت‌های خروج و پرواز با کانوپی است که برای پرش B.A.S.E لازم و ضروری هستند. در اینجا یک طرح پیشنهادی ارائه دادیم:

  • چتربازی را یاد بگیرید
  • 150 پرش انجام دهید و روی خروج و کنترل کانوپی تمرکز کنید
  • دوره مقدماتی پرش B.A.S.E را بگذرانید

مهارت‌های اصولی پرش پیش‌درآمدی عالی برای ورزش چتربازی است. کجا می‌توان دوره‌ی مقدماتی را گذراند؟ مرکز Ultimate Skydiving Adventures ‌علاوه‌بر برگزاری دوره‌های چتربازی، برگزارکننده‌ی دوره‌ی پرش B.A.S.E است. اگرچه، مراکز چتربازی در سراسر جهان برگزارکننده‌ی این دوره‌ها هستند. مجدداً تکرار می‌کنیم که هیچ برنامه‌ی درسی مشخصی برای پیشرفت رسمی در این زمینه وجود ندارد.

هزینه‌ها

این سؤال مهمی است و پاسخ اولیه‌ی آن می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد. لطفاً توجه داشته باشید که این هزینه‌ی اولیه نخواهد بود. مراکز چتربازی ازجمله Ultimate Skydiving Adventures پکیج‌های آموزشی را با تخفیف‌های ویژه برای افرادی که قصد یادگیری دارند، ارائه می‌دهد. این هزینه ها با توجه به دراپ زون و عوامل دیگر می تواند کاملا تغییر کند.

گواهینامه سطح A3.199 دلار
گواهینامه سطح B1.550 دلار
گواهینامه سطح C4000 الی 9000 دلار
اولین دوره پرواز350 الی 500 دلار
اولین دوره پرش B.A.S.E1000 الی 1500 دلار
تجهیزات چتربازی (نو)9000 دلار
تجهیزات چتربازی (دست دوم)4000 دلار
(دستگاه فعال‌سازی خودکار به اختصار AAD، محفظه نگهدارنده چتر، چترنجات اصلی، چترنجات ذخیره، هلمت، جامپ‌سوت، ارتفاع‌سنج دیداری و شنیداری)
تجهیزات پرش B.A.S.E (نو)3.500 دلار
تجهیزات پرش B.A.S.E (دست دوم)2000 دلار
(محفظه نگهدارنده چتر، چترنجات، پاراشوت خلبان)
اجاره وینگ‌سوتماهی 200 الی 250 دلار
وینگ‌سوت سفارشی و شخصی1000 الی 2000 دلار
حداکثر هزینه30.500 دلار
حداقل هزینه17.300 دلار

­­­

البته شما می‌توانید با خرید تجهیزات دست‌دوم سالم (به جای کرایه کردن آنها) و به جای استخدام بسته‌بند، خودتان آنها را بسته‌بندی کنید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. این هزینه‌ها شامل این موارد نمی‌شود: دوره‌ی آموزشی بیشتر، بلیط‌های قیمت بالاتر برای پرش یا سفر.

سخنان پایانی

شاید این مطالب برای برخی دلهره‌آور باشد، اما ممکن است برای دیگران در دست داشتن مسیری مشخص برای شروع هیجان‌انگیز و دلگرم‌کننده باشد. همانطور که در ابتدا گفتیم، مهم نیست که در کجای این سفر خود را پیدا می‌کنید، هر رکورددار جهان یا هر چترباز معروفی، همگی از همان ابتدا شروع کردند.

«مارک تواین: رمز پیشرفت کردن این است که شروع کنید».

چتربازی گروه‌ بزرگی از مردم را کنار یکدیگر جمع می‌کند تا تجربه‌های بی‌نظیر و تکرارنشدنی برای آنها فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا