چتربازی

تأثیر چتربازی روی مغز چیست؟

تأثیر چتربازی روی مغز چیست؟

تأثیر چتربازی روی مغز موضوع جذاب است که در این مطلب به آن می پردازیم. در سال 2021 حدود 3.57 میلیون چتربازی انجام شده است. تعجب خواهید کرد که چرا اکثر افراد تمایل دارند تا چند کیلومتر بالاتر از سطح زمین از هواپیما به بیرون پرواز کنند؟

برخی صرفاً تجربه‌ی سرعتی هیجان‌انگیز و بی‌پایان را می‌خواهند که ترشح آدرنالین بعدی را تضمین می‌کند. با این حال، بسیاری از این افراد جستجوگر، بیشتر از آنچه در جستجوی آن بودند، بدست می‌آورند. می‌دانید که اکثر جامپرها، بارها و بارها چتربازی می‌کنند، زیرا متوجه شده‌اند که تأثیراتی که بعد از چتربازی روی ذهن ایجاد می‌شود، مزایای خوبی دارد. چتربازی فواید و مزایایی برای سلامت روان، جسم و حتی سلامت هیجانی فرد دارد! اول از هر چیز در اینجا به بررسی مزایای چتربازی که از مرکز کنترل بدن نشأت می‌گیرد، می‌پردازیم. درسته، قصد داریم تأثیر چتربازی روی مغز را بررسی کنیم!

تأثیراتی که بعد از چتربازی روی مغز ایجاد می‌شود

راستش را بخواهید، چتربازی الزاماً فعالیتی نیست که آن را «طبیعی» بدانید. از نظر فیزیولوژیکی، انسان‌‌ها برای پرواز ساخته نشده‌اند. بنابراین، قابل درک است که چتربازی موجب کمی پریشانی تکاملی شود! در واقع، این تکانه‌ی غیرارادی در اعماق DNA ما رمزگذاری شده است. به همین دلیل است که حتی چتربازانی که هزاران پرش انجام داده‌اند، هنوز هم در هنگام چتربازی ضربان قلب‌شان افزایش پیدا می‌کند. زمانی که ذهن هیجان یا ترسی را درک می‌کند، چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟ برای این منظور باید تأثیر چتربازی روی مغز بررسی شود.

بدن در هنگام تجربه‌ی احساس ترس یا استرس یا در زمان ادراک تهدید برای بقا، پاسخی غیرارادی از خود نشان می‌دهد. این واکنش، پاسخ «جنگ یا گریز» نامیده می‌شود. هنگامی که این پاسخ تحریک می‌شود، مغز مملو از ترکیبی شیمیایی می‌شود که به منظور کمک به ما برای جان سالم به در بردن طراحی شده است.

عوامل شیمیایی مهم

عوامل شیمیایی مهمی که پاسخ جنگ یا گریز در حین چتربازی ترشح می‌کنند، عبارتند از اندورفین، آدرنالین، دوپامین، سروتونین.

اندورفین: اندورفین هورمون‌هایی هستند که در غده هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها به عنوان ناقل عصبی عمل می‌کنند که به سیستم پاداش مغز متصل می‌شوند تا پیام‌هایی را در سراسر سیستم عصبی منتقل کنند. اندورفین اغلب یک اثر ضددرد تولید می‌کنند که به ما توانایی مقابله با درد یا استرس را می‌دهد. اندورفین‌ها موجب نوعی احساس شادی‌آور یا «احساس خوب» می‌شود.

آدرنالین: بدن در پاسخ به موقعیت‌های تحریک‌کننده، تفاوتی نمی‌کند هیجان‌انگیز باشد یا تهدیدکننده، آدرنالین ترشح می‌کند. آدرنالین توسط غدد آدرنال واقع در بالای کلیه‌ها تولید می‌شود و بدن را ترغیب می‌کند تا پاسخ مؤثر و کارآمد ارائه دهد. وقتی آدرنالین در جریان خون آزاد می‌شود، باعث می‌شود تا قلب خون را سریع‌تر پمپاژ کند و جریان خون به مغز و عضلات افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون منجر به تقویت بهداشت روانی می‌شود و زمان واکنش نشان دادن به محرک را بهبود می‌بخشد.

دوپامین: غدد آدرنال و هیپوتالاموس، هر دو دوپامین ترشح می‌کنند. دوپامین که معمولاً به عنوان «هورمون احساس خوب» شناخته می‌شود و بخشی از سیستم پاداش مغز است. افزایش دوپامین در مغز در وهله اول مسئول احساس لذت و انگیزه برای دنبال کردن فعالیت‌های لذت‌بخش است. دوپامین در عملکردهای اضافی بدن از جمله حرکت و حافظه نقش دارد.

سروتونین: سروتونین نیز همانند دوپامین یک ناقل عصبی است که سلول‌های سیستم عصبی را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به سروتونین اغلب «هورمون شادی» گفته می‌شود که مسئول تنظیم خلق و خو است و احساسات مثبت را در ما ایجاد می‌کند. این هورمون همچنین موجب تقویت تمرکز و شناخت، و تنظیم الگوی خواب می‌شود.

تأثیر چتربازی روی مغز بعد از سقوط آزاد

در هنگام چتربازی بدن شما مملو از ترکیبی از هورمون‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌شود. اثراتی که بعد از چتربازی در بدن و ذهن ما ایجاد می‌شود شامل بهبود بهداشت روانی، احساس شادی و سرزندگی، و افزایش موقت قدرت جسمی است. علاوه بر این، چتربازی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روانی فرد داشته باشد. چتربازی افراد را توانمند می‌سازد تا دیدگاه خود را به معنای واقعی کلمه تغییر دهند. چتربازی فرصتی فراهم می‌کند تا چالش‌ها را امکانی برای رشد مؤثر بدن، ذهن، و روح در نظر بگیرید.

آیا می‌خواهید تأثیرات باورنکردنی چتربازی را تجربه کنید؟ بال‌های خود را باز کنید، و با ترس‌های خود مقابله کنید. همین امروز برای چتربازی اقدام کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا