چتربازیمقدماتی

هزینه تجهیزات چتربازی چقدر است؟

هزینه تجهیزات چتربازی چقدر است؟

هزینه تجهیزات چتربازی اگر اولین سئوال نباشد دومین سوالی است که هر کسی که وارد دنیای سقوط ازاد می شود ممکن است بپرسد. چتربازی به دو چیز معروف است: هیجانی که دارد و قیمتش!

اما چتربازی دقیقاً چقدر گران است؟ قیمت چترنجات چتربازی چند است؟

اگر بخواهیم پاسخ کوتاه به این سؤال بدهیم این است که بستگی دارد. مانند هر ورزش دیگری، متغیرهای زیادی وجود دارد که روی قیمت تجهیزات تأثیر می‌گذارد. کانوپی چتربازی را می‌توان از هرجایی با قیمت بین 200 تا 3.500 دلار تهیه کرد؛ این قیمت به جدید بودن، مورد استفاده‌ی آن، و کیفیت کانوپی بستگی دارد.

قیمت تجهیزات چتربازی چقدر است

بعد از جستجو و تحقیق درباره‌ی همه چیز در سایت‌های آنلاین تا انجمن‌های چتربازی و سؤال از دوستان به این راهنمای تقریبی درمورد هزینه‌های تجهیزات چتربازی دست پیدا کردیم:

تجهیزاتدست دومِ کیفیت پاییندست دوم کیفیت بالانو کیفیت پاییننو کیفیت بالا
هلمت40 دلار150 دلار110 دلار450 دلار
ارتفاع‌سنج70 دلار110 دلار125 دلار400 دلار
فول ریگ2000 دلار6000 دلار5000 دلار9000 دلار
کانوپی250 دلار700 دلار2000 دلار3500 دلار
چتر کمکی300 دلار600 دلار1400 دلار1800 دلار
کانتینر200 دلار400 دلار2000 دلار3000 دلار
تَندِم400 دلار800 دلار2600 دلار4400 دلار
دستگاه فعال‌سازی خودکار (به اختصار AAD)300دلار450 دلار1000 دلار1400 دلار

تجهیزات جدید در مقابل تجهیزات قدیمی

مانند هر ورزش دیگری تفاوت قابل توجهی بین تجهیزات جدید و دوست دوم وجود دارد! مزیت تجهیزات جدید در چتربازی این است که مطابق با سایز و اندازه‌ی شما تهیه می‌شوند. این بدان معناست که ریگ کاملاً فیت تن شما است و کانوپی دارای بال بارگیری مطلوبی برای نحوه‌ی پرواز شما است. کانوپی مانند ماشین نیست که اندازه‌ی راننده مهم نباشد! از طرف دیگر، تجهیزات دست دوم ارزان‌تر هستند اما ممکن است به درستی اندازه‌ی شما نباشند. وسایل دست دوم مانند ماشین به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند (به طور مثال، بندهای کانوپی). دلیل اصلی ارزان بودن تجهیزات دست دوم این است که اکثراً بازار خرید است. اشتیاق و علاقه‌ی چتربازی واقعی است به همین دلیل اکثر مردم از پس‌انداز کردن برای آن ترسی ندارند. همه برای خود وسایلی کامل می‌خواهند، بنابراین معمولاً فقط جامپرهای مبتدی هستند که ریگ دست دوم و ارزان می‌خرند.

قیمت کانوپی چتربازی

از جدول بالا متوجه می‌شوید که بیشترین تنوع قیمتی مربوط به کانوپی چتربازی است. ما تمام این مسیر را از ملافه‌ی دست دوم 200 دلاری که یک نفر آن را کانوپی (به احتمال زیاد) می‌نامد گرفته تا کانوپی با کیفیت و با طراحیِ سفارشی که چرخش شما را تضمین می‌کند، رفتیم. کانوپی برای چتربازان همانند بخشی از خودشان است. کانوپی شما چیزهای زیادی درباره‌ی شما می‌گوید!

چتربازان فقط از روی کانوپی شما می‌توانند بفهمد که شما ….

  • مبتدی هستید (دانش‌آموز پارشوت)
  • مطابق مد روز (طراحی خارق‌العاده)
  • غیرعادی (طراحی نه چندان عالی)
  • ثروتمند (برندهای مشهور)
  • مسئولیت‌پذیر (کانوپی سفارشی و به خوبی سایز شده)
  • ماجراجو (کانوپی سفارشی و به خوبی سایز شده)
  • دیوانه (در واقع زیر یک تکه کاغذ بزرگ پرواز می‌کنید)

کانوپی را درست همانند ماشین می‌توان به عنوان «بیانیه‌ای» دید که اطلاعاتی در مورد آنچه که به عنوان یک چترباز به آن علاقه‌دارید، ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که وسایل دست دوم بسیار ارزان هستند، در حالی که چتر نجات‌های جدید بسیار گران هستند.

قیمت ریگ چتربازی (کانوپی ×2، کانتینر و هارنس، AAD)

اغلب ارتقا به سطح متوسط چتربازی زمانی است که روی ریگ خودتان سرمایه‌گذاری کنید. درحالی که می‌توان این موارد را با هزینه‌ی کمی تهیه کرد، اما اکثر جامپرها به پس‌انداز کردن تمایل دارند و 5000 تا 7000 دلار برای یک ریگ که کاملاً مناسب آنها است هزینه می‌کنند. این میزان پول ممکن است زیاد به نظر برسد؛ که البته هست، اما برای پریدن از هواپیما به چیزهای زیاد دیگری نیز احتیاج دارید. بنابراین می‌توانید ماشینی کوچک به اندازه‌ی پول‌تان بخرید، در اینجا چیزهایی که در ریگ کامل چتربازی نیاز دارید، ذکر شده است:

  1. کانوپی اصلی (اکثراً به هنگام خرید انتخاب‌های زیادی پیش روی شما است)
  2. کانوپی ذخیره (توسط یک متخصص بسته‌بندی و تأیید می‌شود)
  3. کانتینر (همه‌چیز را کنار یکدیگر نگه می‌دارد)
  4. هارنس (شما را محکم نگه می‌دارد)
  5. AAD (دستگاه فعال‌سازی خودکار؛ پشتیبانی که چترنجات ذخیره‌ی شما را به طور خودکار باز می‌کند)
  6. ارتفاع‌سنج (اغلب به صورت اشانتیون است)

این فهرست هزینه‌ای سنگین را در پی خواهد داشت؛ و هر یک از 5 مورد اول می‌تواند به راحتی  به بیش از 1000 دلار هزینه منجر شود. به همین دلیل خریدن ریگ ایده‌ای عالی است. علاوه بر این، تضمینی برای خوب و سالم کار کردن تجهیزات است. اگر شما تمام وسایل را به طور جداگانه خریداری کنید، این احتمال وجود دارد که کانوپی شما به خوبی در کانتینر قرار نگیرد! احتمالاً متوجه این موضوع خواهید شد که در این فهرست چند مورد جا افتاده است.

پس هلمت، جامپ‌سوت، و ارتفاع‌سنج چی میشه؟

خیلی هم عالی، بیایید به این موارد بپردازیم.

قیمت هلمت چتربازی

اگر از هواپیما به بیرون می‌پرید، چرا از کلاه ایمنی استفاده می‌کنید؟

این سؤال بسیاری از افراد است و شعاری که برخی چتربازان به آن پایبند هستند. با این حال، هلمت برای بسیاری از ما بی‌معنی است. (یا به عبارت دیگر، نپوشیدن کلاه ایمنی می‌تواند شما را بی‌فکر جلوه دهد!). ما به هلمت نیاز داریم تا در برابر خطرات احتمالی ایمن باشیم، از قبیل:

  • محافظت در برابر واردن شدن ضربه به سر هنگام خروج از هواپیما
  • محافظت در برابر برخورد با سایر چتربازان
  • ایمن پرواز کردن
  • فرود سخت

وقتی صحبت از هلمت‌های چتربازی می‌شود، معمولاً باید بین هلمت فول‌کاور و نیمه‌باز تصمیم بگیریم. هلمت‌های نیمه‌باز ساده هستند و در قسمت چانه با یک بند محکم می‌شوند. هلمت فول‌کاور بیشتر شبیه کلاه ایمنی موتور سیکلت است: هلمت به خودی خود کل سر شما را می‌پوشاند، و در قسمت چانه محکم می‌شود و یک آفتابگیر شیشه‌ای دارد. در حالی که این آیتم‌ها جذاب به نظر می‌رسند، اما همیشه بزرگ‌ترین بهترین انتخاب نیست. هلمت فول‌کاور می‌تواند دید مستقیم شما را مسدود کند، که در این شرایط نیاز دارید تا به تجهیزات ذخیره‌ی خود مراجعه کنید.

با تمام چیزهایی که گفته شد، اهمیت هلمت کاملاً واضح است! به همین دلیل است که رنج قیمتی هلمت‌های چتربازی تقریباً 500 دلار است. همچنین هلمت جزو اولین تجهیزاتی است که باید در بازار جستجو کنید، به همین دلیل همیشه می‌توانید مدل‌هایی عالی از آن پیدا کنید.

قیمت لوازم جانبی چتربازی

در ادامه مطلب هزینه تجهیزات چتربازی به لوازم جانبی چتربازی می‌پردازیم. این موارد شامل ارتفاع‌سنج، جامپ‌سوت، لباسی مناسب زیر جامپ‌سوت که باید برای هر بار پرش استفاده کنید. اغلب در انتخاب ارتفاع‌سنج می‌توان سریع عمل کرد و مدل دست دوم آن حداقل 70 دلار قیمت دارد. این موارد معمولاً جزو اولین وسایلی است که می‌خرید و با چیزهایی که مال خودتان است می‌پرید. احساس غروری که با داشتن وسایل خودتان به دست می‌آورید با خرید هر چه بیشتر تجهیزات بیشتر و بیشتر می‌شود. معمولاً جامپ‌سوت به صورت دست دوم فروخته نمی‌شود، اما رنج قیمتی آن از 100 تا 400 دلار متغیر است. جامپ‌سوت که برای آب و هوای سرد ساخته می‌شود معمولاً از جنسی است که می‌توانید آن را روی لباس‌های خودتان بپوشید. این جامپ‌سوت‌ها معمولاً در برابر باد بسیار مقاوم هستند که بسیار بااهمیت است، زیرا آب و هوا بر فراز آسمان‌ بسیار سردتر است.  جامپ‌سوت‌ها به سبک و مدل‌های متفاوتی در بازار وجود دارند؛ و از پرش‌های داخل فضای بسته تا جامپ‌سوت‌های مسابقه را پوشش می‌دهند. در نهایت به وسایلی دیگر از قبیل عینک، دستکش، عینک آفتابی، ابزار بسته‌بندی نیاز دارید. همه‌ی این‌ها زیر 100 دلار است و به نوع پرش شما بستگی دارد (به ویژه نوع آب و هوا).

کانوپی ارزان در مقابل گران‌قیمت

هزینه تجهیزات چتربازی خیلی به اینکه چه کارکردی را نیاز دارید بستگی دارد. بسیار خب بهتر است به موضوع اصلی خودمان برگردیم؛ کانوپی‌های چتربازی از نظر قیمت بسیار متنوع هستند.

من دوست داشتم این بخش هر چند کوچک را در این مطلب بگنجانم تا به طور دقیق برتری این قیمت اضافی را برای شما توضیح دهم. درحالی که هر دو کانوپی (گران قیمت و ارزان قیمت) شما را در هوا نگه می‌دارد، اما هر دو مزیت‌های مختلفی دارند:

  • کانوپی دست دوم برای شما ساخته نشده است. پرداخت قیمت کامل به این معناست که سایز مناسب، بارگیری بار درست، و شکلی که می‌خواهید برای پرواز داشته باشید را به دست خواهید آورد.
  • ریگ‌های ارزان خیلی راحت نیستند. آنها قابلیت تنظیم شدن زیادی ندارند، که همین امر می‌تواند بین آسان باز شدن و این احساس که کسی درحال کشیدن پاهای شما است، تفاوت ایجاد کند. نام تجاری در چتربازی، درست مانند هر ورزش دیگری، به دلیل شهرت آنها برای کیفیت و ایمنی است. از این رو موجب می‌شود تا قیمت‌های خود را افزایش دهند. مثل اجناس یا وسایل دیگر نیست که با وجود گران بودن کیفیت پایینی ارائه دهند. شرکت‌های چتربازی معروف معمولاً به دلایل خوبی شناخته شده هستند.
  • چابکی. پرواز با کانوپی‌های کوچک و متناسب با اندازه‌ی فرد بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر است. این امر در هنگام فرود از اهمیت بالایی برخوردار است، به خصوص اگر با سرعت فرود بیایید.
  • باز شدن و فرآیند تبدیل سرعت رو به جلو به لیفت بهتر صورت می‌گیرد. شما قبل از فرود چترنجات هر دو ضامن را به سمت پایین می‌کشید تا سرعت رو به جلو کانوپی لیفت شود. این کار برای مدت کوتاهی سرعت شما را کُند می‌کند تا فرود بیایید. موفق شدن در این فرآیند با یک کانوپی خوب و باکیفیت بسیار آسان‌تر صورت می‌گیرد، به این معنی که جامپ سوت شما کمتر گِلی می‌شود!

وزن کانوپی چتربازی چقدر است؟

آیا درباره‌ی حمل کانوپی نگران هستید؟ وزن کانوپی چتربازی حدود 4.5 تا 5.5 کیلوگرم است. این مقدار وزن برای هر کسی سبک است، به خصوص زمانی که بعد از فرود شما باز می‌شود! به خاطر داشته باشید که شما دو کانوپی در کیف خود دارید که هر دو در یک کانتینر قرار می‌گیرد. وزن کلی این‌‌ها می‌تواند به 13 کیلوگرم نیز برسد. خوشبختانه، ریگ محکم به بدن شما بسته می‌شود، بنابراین وزن به طور مساوی تقسیم می‌شود (مانند یک کوله‌پشتی خوب برای کوه‌نوردی). در هزینه تجهیزات چتربازی کانوپی اهمیت زیادی دارد.

چترنجات چتربازی را از کجا بخریم

معمولاً شرکت‌های معتبر تجهیزات چتربازی فروشگاه‌هایی برای فروش محصولات خود دارند. اما با این وجود همیشه بهترین معاملات بین دوستان انجام می‌شود. پرس و جو در دراپ‌زون‌ها اغلب بهترین راه برای پیدا کردن تجهیزات دست دوم عالی برای خودتان است. در واقع، در بیشتر مواقع افرادی را پیدا خواهید کرد که قصد فروش تجهیزات دست دوم خود را دارند، حتی قبل از اینکه شما گواهینامه‌ی چتربازی خود را دریافت کنید و از تجهیزات شخصی خود استفاده کنید! علاوه بر این تجهیزات جدید را می‌توان اکثراً در وب‌سایت‌های تخصصی چتربازی پیدا کرد. شما می توانید به بخش فروشگاه تجهیزات چتربازی ما مراجعه کنید که بتدریج در حال تکمیل شدن است.

نتیجه‌گیری

امیدوارم این راهنمای کوچک به شما دیدگاهی درباره‌ی دنیای تجهیزات چتربازی داده باشد!

اگر مطلب هزینه تجهیزات چتربازی را به این دلیل می‌خوانید که در حال انجام تحقیقات خود هستید، عالی است. چنین تجهیزاتی بسیار شخصی هستند و مهم است که برای  تهیه وسایل مناسب خود زمان کافی بزارید تا با اطمینان خاطر پرواز کنید.

به امید پرش‌های لذت‌بخش و موفقیت‌آمیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا