ایمنیچتربازی

دلایل پزشکی برای ممانعت از چتربازی

دلایل پزشکی برای ممانعت از چتربازی

ممانعت از چتربازی به دلایل پزشکی در همه جای دنیا اتفاق می افتد. چتربازی دونفره یکی از دردسترس‌ترین روش‌ها برای افرادی است که برای اولین بار می‌خواهد چتربازی را تجربه کند. اگر به سن 18 سال رسیدید و از سلامت جسمی نسبتاً خوبی برخوردار هستید، به احتمال زیاد می‌توانید بدون هیچ مشکلی این ورزش را حداقل برای یکبار امتحان کنید. البته باید بدانید که چتربازی نوعی سوارکاری هیجان‌انگیز نیست. بلکه تجربه‌ای است که باید نقش فعالی در آن داشته باشید. در این ورزش به مشارکت شما در سطح‌های مختلفی نیاز است. پس از آنجا که مشارکت شما در این ورزش سطح‌بندی می‌شود و همچنین به دلیل ماهیت تجربه‌ی کلی، ممکن است فردی به دلیل شرایط پزشکی به خصوصی که دارد نتواند چتربازی را تجربه کند.

در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی محدودیت‌ها و شرایط خاصی که می‌تواند ممانعت از چتربازی را همراه داشته باشد، صحبت کنیم. لطفاً به خاطر داشته باشید که توصیه‌هایی که در اینجا ارائه می‌دهیم کلی است و از منظر یک پزشک متخصص نیست. اگر سؤال یا شرایط خاصی دارید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چه شرایط پزشکی مانعی برای چتربازی محسوب می‌شود؟

فشار خون بالا، مشکلات قلبی، مشکلات گردن و کمر، و بارداری از دلایل رایج پزشکی برای انجام ندادن این ورزش هستند.

فشار خون بالا / مشکلات قلبی

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نزدیک به 116 میلیون نفر (یعنی 47% از جمعیت) فشار خون بالا دارند. از آنجا که مشکلات و شرایط پزشکی بزرگسالان یکسان است، تعجب شما از این موضوع امری طبیعی و متداول است: آیا با فشار خون بالا می‌توانید چتربازی کنید؟ پاسخ این است: بستگی دارد. افراد زیادی هستند که با وجود داشتن فشار خون بالا هیچ مشکلی با چتربازی ندارند. البته این مسئله برای همه صدق نمی‌کند. سطح اکسیژن پایین، تغییرات فشار خون، افزایش آدرنالین ناشی از اضطراب و تنش، سه‌گانه‌ی ناخوشایندی هستند که می‌تواند نسخه‌ای برای ایجاد یک فاجعه به حساب بیایند. همین امر برای افراد مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی یا آریتمی صادق است. قطعاً چتربازی برای همه‌ی افراد مناسب نیست، مانند هر یک از شرایط ذکر شده در این متن قبل از انجام چتربازی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

مشکلات گردن و کمر

چتربازی به کمی انعطاف‌پذیری نیاز دارد. برای داشتن سقوطی پایدار و همچنین برای اطمینان خاطر از این موضوع، فردی که در حال انجام چتربازی دونفره است باید توانایی قوس دادن به بدن خود را داشته باشد. در این حالت لگن به سمت جلو و پایین کشیده می‌شود تا باسن در پایین‌ترین نقطه‌ی خود قرار بگیرد و چانه و سر بالا بماند. اگر از قبل به گردن و کمر شما آسیب وارده شده است که اکنون مانعی برای قرارگیری بدن در این حالت است، احتمالاً نمی‌توانید چتربازی کنید. افرادی که از مشکلات سر، گردن، یا کمر رنج می‌برند قبل از انجام چتربازی با پرشک خود مشورت کنند.

بارداری

اگرچه بسیاری از خانم‌هایی که مجوز چتربازی دارند، در دوران بارداری خود نیز چتربازی انجام داده‌اند. اما با این حال برای افراد بارداری که تا به حال تجربه‌ی چتربازی نداشته‌اند توصیه نمی‌شود اولین تجربه‌ی خود را در دوران بارداری انجام دهند. از منظر فیزیولوژیکی هورمون‌های پروژسترون و ریلاکسین در دوران بارداری افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها موجب کاهش انسجام سیستم اسکلتی عضلانی می‌شود و خطر آسیب به فرد باردار در طول چتربازی را افزایش می‌دهد. بارداری یکی از دلایل پزشکی محسوب می‌شود که مانعی برای چتربازی است، زیرا خطرات و مسئولیت‌های قابل توجهی شامل حال کسانی می‌شود که در این فعالیت دخیل هستند.

دلایل پزشکی بیشتر برای ممانعت از چتربازی

صرع، دیابت، و برخی از بیماری‌های عصبی مشخص از جمله شرایطی هستند که می‌تواند مانعی برای چتربازی باشد. همانطور که پیشتر هم گفتیم، اگر نگرانی و دغدغه‌ای در مورد شرایط خود دارید قبل از انجام این ورزش با پزشک مشورت کنید.

آیا می‌توانیم در صورت داشتن مشکلات پزشکی چتربازی کنیم؟

بله، خیلی از افراد هستند که با وجود داشتن بیماری چتربازی می‌کنند. برخی از آنها قبل از ابتلا به بیماری چتربازی را شروع کرده‌اند و مجوز هم دارند، و برخی دیگر چتربازان دونفره‌ای هستند که برای اولین بار شروع کرده‌اند و شرایط پزشکی خوبی هم دارند. توانایی انجام این ورزش در هر شخص متفاوت است. اگر قصد پریدن دارید ولی مطئن نیست که شرایط پزشکی لازم را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی با پزشک متخصص صحبت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا