آموزشیحرفه‌ایوینگ سوت
موضوعات داغ

وینگ سوت رودئو

وینگ سوت رودئو

وینگ سوت رودئو رویای بیشتر افرادی است که با وینگ سوت پرواز می کنند. در این مطلب پای صحبت امبر فورت، قهرمان پرش با وینگ سوت، پرواز آزاد و خلبان هواپیما نشسته ایم و او درباره‌ی نحوه‌ی انجام دادن پرش رودئو ایمن، موفق و فوق‌العاده لذت‌بخش صحبت می‌کند.

بزرگ‌ترین آرزوی شما در زندگی این است که در پشت وینگ ‌سوت به پرواز رودئو برده شوید. شما بانویی بدنساز با وزن 120 کیلوگرم هستید که به تازگی گواهینامه‌ی سطح B خود را اخذ کرده‌اید و دوست پسر 50 کیلوگرمی شما 50 پرش با وینگ ‌سوت انجام داده است…

لطفاً در اینجا عشق را فراموش کنید! مگر اینکه قصد آسیب رساندن به دوست پسر خود را داشته باشید!

بهتر است چند سالی صبر کنید و دوست پسر خود را گول بزنید. بیایید طبق عرف و قوانین مرسوم پیش برویم. قبل از اینکه نگران و متحیر شوید، بدانید که قصد ما تبعیض جنسیتی نیست، فقط و فقط به وزن و سایز مربوط می‌شود. به عنوان کسی که با وینگ سوت پرواز می‌کند، به دفعات مکرر از من خواسته شده است تا در پروازهایم در پشت وینگ، همراهم باشند. حقیقت این است که استراحت کردن در پشت یک هواپیمای کوچک که در آسمان در گردش است، بسیار لذت‌بخش است! اما همانند بسیاری از مسائل چتربازی، خطرات پیش‌بینی نشده‌ی زیادی وجود دارد که باید در هنگام برنامه‌ریزی برای یک رودئو وینگ سوت، از آنها آگاه باشید. به نظر من اگر پرواز در عین خلاقانه و چالش‌برانگیز بودن، بی‌خطر هم باشد، می‌تواند رهنمودی برای داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش و به یاد ماندنی باشد.

بنابراین، شما چتربازی 50 کیلوگرمی هستید که مجوز سطح B دارید و این رویا را دارید که به رودئو برده شوید. در این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که باید در نظر داشته باشید…

  1. وزن و سایز

وزن و سایز هر دو نفر مهم است و باید آن را در نظر گرفت، هیچ‌کس دوست ندارد در پایین له شود… اگر شخص بزرگ‌تر را در پایین قرار دهید، پروازتان ایمن‌تر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود، در اینجا اشاره‌ای به راحتی و لذت بردن نمی‌کنیم. هنگام جستجو برای پیدا کردن همراه به این نکته توجه کنید که شخص مورد نظرتان باید هم‌‌اندازه‌ی شما یا حداقل کمی بزرگ‌تر یا سنگین‌تر از شما باشد.

  • تجربه

تفاوتی نمی‌کند که موقعیت نهایی شما در بالا یا پایین باشد، فهمیدن سطح مهارت و تجربه‌ی شخص انتخابی بسیار مهم است. سطح تجربه بسیار فراتر از تعداد پرش‌هایی است که فرد انجام داده است، همراه خود را بشناسید و از کارهایی که می‌تواند انجام دهد و کارهایی که نمی‌تواند انجام دهد آگاه شوید.

به عنوان یک وینگ سوتر در این همکاری امیدوارم که شما چند صد سقوط آزاد انجام داده باشید و اطلاعات و دانش کافی در این باره را داشته باشید. باید توانایی و مهارت لازم برای خروج از هواپیما با زاویه‌ی صحیح و درست را داشته باشید، نه با سر بالا یا پایین. این یکی از نکاتی است که بهترین موقعیت برای خروج از هواپیما و داشتن پروازی ایمن و کنترل شده را برای شما فراهم می‌کند.

چندان راحت نیست که شخصی به عنوان وینگ سوتر پشت شما بنشیند. همانطور که می‌توانید تصور کنید، شبیه این است که یک نفر بالای سر شما بنشیند… بنابراین بسیار مهم است که  قوی باشید و درمورد نحوه‌ی کنترل کردن وینگ‌ سوت آگاهی بالایی داشته باشید. منظورم این است که می‌توانید در یک ترتیب مشخص در یک پرواز گروهی، پرواز کاملاً راحتی داشته باشید. اگر مسافر هستید باید بتوانید به خلبان وینگ سوت خود اعتماد کنید.

حتی با وجود اینکه مسافر هستید، باید سطح دانش خوبی و قابل قبولی از سقوط آزاد داشته باشید. اینکه وسیله‌ی نقلیه‌ی شما لباسی شیک و اعتماد به نفس بالایی دارد به این معنا نیست که به همان اندازه که شما دوست دارید فکر کنید قابل اعتماد است، قابل اعتماد است. برنامه را بدانید و آن را به خاطر بسپارید، اگر مشکلی بوجود آمد یا چیزی خارج از برنامه اتفاق افتاد، شما تنها هستید و باید به تنهایی از خودتان مراقبت کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر اتفاقی خارج از برنامه اتفاق افتاد یا مشکلی بوجود آمد، باید ذهن خود را از آن رها کنید و به تنهایی از خودتان مراقبت کنید.

  • تجهیزات و لباس

چتربازی این روزها به همان اندازه که درباره‌ی پرواز کردن است، درباره‌ی مُد و فشن نیز است، داشتن لباس‌های مخصوص و مدرن با طراحی‌های دقیق و زیبا. بنابراین بیشتر چتربازان لباس و تجهیزاتی دارند که به شدت متناسب است و خیلی راحت هستند، اما با این حال بررسی این مورد خالی از لطف نیست. آخرین چیزی که می‌خواهید این است که قسمت محافظ صورت به آسانی و سریع باز شود و شما را محکم به چیزی که باید نگه دارد.

  • برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید

همه‌ی ما بخشی از یک برنامه‌ی پرش بیش از اندازه جاه‌طلبانه هستیم که به محض خروج از هواپیما پازل‌های کنار هم قرار گرفته شده‌ی برنامه از هم جدا می‌شوند. ممکن است بعد از این اتفاق بخندید، اما می‌تواند ناامیدکننده هم باشد، درست در زمانی که در نهایت فرصت تجربه‌ی رودئو را بدست آورده‌اید، اما به سقوط آزاد و چتربازی تک‌نفره ختم می‌شود. من تلاش می‌کنم تا هر پرش را یک فرآیند ببینم، که از روی زمین با برنامه‌ریزی دقیق و تصویرسازی شروع می‌شود و به اجرایی ایمن منجر می‌شود. این کار به شکل یک پکیج است و هر قسمت آن به اندازه‌ی قسمت بعدی ارزشمند است.

  • تمرین چتربازی روی زمین

ممکن است راه رفتن با چشمان نیمه باز کمی عجیب باشد، قطعاً هنگام انجام دادنش به مسیرهایی در جهات مختلف در نزدیکی هواپیمای فرضی که در ذهن خود تجسم کرده‌اید، دسترسی پیدا کنید، اما به من اعتماد کنید و انجام‌اش دهید! به طور کلی، هر چه بهتر بتوانید راه بروید و پرش‌ها را روی زمین برای خود تجسم کنید، بیشتر روی برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی خود متمرکز خواهید شد.

در طول پرواز

  1. مسیر پرش

توجه به سایر جامپرهایی که در مسیر پرش شما حضور دارند و کارهایی که انجام خواهند داد، از اهمیت بسزایی برخوردار است، حتی اگر وینگ سوت پوشیده باشید. اگر قصد دارید پرش رودئو انجام دهید، نگاه کردن به مسیر پرش سایرین بسیار مهم است. به طور کلی، اگر رودئو را در ترتیب پروازهای آزاد قرار دهیم، بعد از پرواز زاویه‌ای، پرواز شکمی و پرواز آزاد، اما قبل از وینگ سوتر قرار داده می‌شود. با توجه به مجموع وزن دو نفر و همراه داشتن یک وینگ سوت، سرعت سقوط عمودی شما سریع‌تر خواهد بود و فاصله افقی، کمتر از یک پرواز معمولی با وینگ سوت خواهد بود، اما با این حال از یک پرش با زاویه‌ی صاف بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که در مسیر پرش، دیرتر از زمان معمول بیرون خواهید آمد و ممکن است زمان شما کمی طولانی باشد، به همین دلیل شاید نیاز باشد تا رودئو را کمی زودتر به پایان برسانید، به بالا بروید و به منطقه‌ی فرود تعیین شده برگردید.

  • برنامه پرواز

پوشیدن وینگ سوت به این معنا نیست که همیشه باید فرود بیایید. همه‌ی ما این کار را انجام داده‌ایم و به احتمال زیاد دوباره انجام خواهیم داد، با این حال کاهش دادن تعداد دفعات فرود آمدن در سراسر منطقه‌ی فرود، کاری هوشمندانه است. وینگ سوت ابزاری عالی برای برای پوشش دادن مسیر است، اگرچه عملکرد دو نفر ضعیف می‌شود اما باید به خاطر بسپارید که شما هنوز در حال حرکت به جلو هستید. هر دو نفری که در رودئو فعالیت دارند باید نسبت به شرایط باد در آن روز آگاه باشند و همچنین در مورد مسیر پرواز به توافق برسند. اگر اتفاقی غیرعادی یا خارج از برنامه رخ بدهد، باید هر دو نفر شما بدانید کجا هستید و چگونه خود را بدون مشکل به منطقه فرود برسانید.

  • خروج

این مهم‌ترین موردی است که باید در برنامه‌ریزی کلی خود به آن توجه ویژه‌ای نشان دهید. اگر درباره‌ی خروج صحبت نکنید، هیچ راه بازگشتی وجود ندارد! ممکن است از تجربه‌ی چتربازی انفرادی خود لذت ببرید، اما حداقل این بار شکست را بپذیرید! من در کلام و جمله قادر نیستم تا به اندازه‌ی کافی روی اهمیت تمرین خروج تأکید کنم. حتماً قبل از هر گونه اقدامی تمرین خروج را چندین بار انجام دهید. هواپیماهای گوناگون زیادی وجود دارند که شکل و اندازه‌ی درهای آن با یکدیگر متفاوت است؛ اما مهم‌ترین نکته این است وینگ سوتر بتواند مستقیماً به سمت باد بپرد، دقیقاً همانطور که معمولاً هنگام پرش با سایر دوستان خود هستند.

می‌توانید از یک درب ماکت‌مانند کمک بگیرد و تمرین خروج به همراه وینگ سوتر را انجام دهید، بعد به فکر اضافه کردن یک همراه به عنوان راکب باشید. راکب باید در پشت وینگ سوتر بایستد و شکم خود را تا حد ممکن نزدیک به وینگ سوتر قرار دهد، در یک موقعیت خوب و راحت در کنار یکدیگر باشید. راکب باید از یک طرف پوشش بالابر را نگه دارد و با دست دیگر خود هواپیما را بگیرد.

حالا زمان تمرین شمارش معکوس، الگوبرداری از حرکات یکدیگر (بالا، پایین، بیرون، داخل و خارج) است. بسیار مهم است که هر دو نفر همزمان با هم از هواپیما خارج شوند، زیرا باعث می‌شود تا راکب خود را محکم‌تر نگه دارد و جهت وینگ سوتر را دنبال کند.

پس از خروج، راکب باید تا حد امکان کل بدن خود را به وینگ سوتر محکم نگه دارد تا به وینگ سوتر کنترل بیشتری در برابر باد بدهد و از چرخش صاف همراه خود جلوگیری می‌کند.

  • رها کردن

به راکب توجه کنید: اگر پس از خروج به طور غیرقابل کنترلی مدام در هوا چرخ خوردید و چرخ خوردید، و احساس کردید که طبق برنامه پیش نمی‌رود، لطفاً رها کنید. وینگ سوتر بیچاره‌ی شما در این مرحله از کار افتاده است و نیاز دارد تا شما آن را رها کنید. اگر در هر نقطه و زمان از پرواز احساس کردید که وینگ سوتر شما تحت کنترل نیست، فقط آن را رها کنید و بپرید و وینگ سوت رودئو را فراموش کنید.

  • رودئو

شما با موفقیت از هواپیما خارج شده‌اید، هیچ چرخش مسطح مشکل‌داری وجود نداد و بر فراز آسمان در پشت وینگ سوتر در حال پرواز هستید. شما راکب هستید و باید سعی کنید تا حرکات خود را در یک شیب تدریجی و آرام نگه دارید، به وینگ سوتر اجازه دهید تا کار خود را انجام دهد و سعی نکنید روی حرکات او تأثیر بگذارید یا تغییری ایجاد کنید. خود را به پشت آنها نزدیک کنید و تا زمانی که مجدد کنترل را به دست آورند، خود را محکم نگه دارید. به عنوان یک وینگ سوتر یادتان باشد که روی برنامه‌ی پرواز خود متمرکز باشید و با آرامش و ثبات پرواز کنید. درست مانند اینکه در حال رانندگی با ماشین هستید و می‌خواهید مسافران خود مسیری راحت و بی‌دردسر را تجربه کنند.

«اجازه دهید تا وینگ سوتر کار خودش را انجام دهد و سعی نکنید روی حرکات او تأثیری بگذارید یا تغییری ایجاد کنید».

  • هوشیاری و آگاهی

«آره، فوق‌العاده است، دارم انجامش می‌دهم، هورااااا، به دوربین لبخند بزن، یه عکس خوب برای اینستاگرام بگیر، لحظه شماری می‌کنم تا به مادرم بگم، هاااااا، بی‌نظیره».

همه‌ی ما تجربه‌ی این را داشتیم که هیجان چتربازی باعث شده تا فراموش کنیم در چه موقعیتی هستیم، به کجا می‌رویم، یا حتی این حقیقت که چیزی به نام ارتفاع وجود دارد را به طور کامل فراموش کردیم. اکثر چتربازان در طول سفر خود به نوعی آگاهی دست پیدا می‌کنند و باتجربه می‌شوند، جایی که در آن یاد می‌گیرند که پایین آمدن و فرود آمدن در وسط ناکجاآباد چندان خوشایند نیست. ممکن است برای لحظه‌ای فراموش کنید که زمین وجود دارد، اما به من اعتماد کنید شما هر لحظه در حال نزدیک شدن به آن هستید. هرگز نمی‌گویم که شما اجازه ندارید در طول پرواز هیجان‌زده شوید، من طرفدار سرسخت خنده و هیجان در طول سقوط آزاد هستم. اما نه به هر قیمتی، نه به قیمت امنیت جان شما.

برنامه‌ی خود را به ذهن‌ بسپارید و آن را مانند آدمی سرسخت و کله‌خراب اجرا کنید. هیچ‌چیز خوشایندتر از داشتن یک برنامه‌ی بی‌نقص و جاه‌طلبانه و اجرا کردن آن به مانند رئیسی سرسخت نیست.

  • جدا کردن

از قبل تصمیم بگیرید که قرار است در چه ارتفاعی از یکدیگر جدا شوید و فرآیند جداشدن خود را شروع کنید. این کار را می‌توان به روش‌های مختلف انجام داد، در اینجا به چند نکته که به سرعت ذهن کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم:

  • راکب صرفاً باید رها کند
  • وینگ سوتر یک غلت کامل می‌زند و راکب را به بیرون پرتاب می‌کند
  • راکب با باز شدن چترنجات از وینگ سوتر جدا می‌شود

برنامه‌ای کامل برای جدا شدن از یکدیگر طراحی کنید: در چه زمانی، کجا، چگونه.

تکرار نکات مهم

بررسی‌های قبل از پرواز وینگ سوت رودئو

  1. وزن و اندازه؛ رودئو خود را برای موفق شدن برنامه‌ریزی کنید (بزرگ‌تر در پایین قرار بگیرد، بهتر است).
  2. تجربه؛ کاملاً از توانایی‌های یکدیگر، کارهایی که می‌توانید انجام دهید و کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید، اطلاع پیدا کنید (در مورد سطح مهارت و توانایی خود صادق باشید).
  3. تجهیزات؛ مطمئن شوید که هر دو نفرتان تجهیزات خوبی دارید.
  4. برنامه‌ای کامل و بی‌نقص داشته باشید؛ با هدف موفق شدن برنامه‌ریزی کنید
  5. تمرین چتربازی روی زمین؛ چندین بار روی زمین تمرین پرش انجام دهید؛ قبل از اینکه آن را در آسمان انجام دهید(زیاد تمرین کنید).

در طول پرواز وینگ سوت رودئو

  1. مسیر پرش؛ مطمئن شوید که شخص دیگری در مسیر پرش شما هست یا خیر و رودئو را بر اساس مسیر پرش قرار دهید.
  2. برنامه پرواز؛ به کمک یکدیگر برنامه‌ی پروازی مطابق با باد طراحی کنید تا مطمئن شوید که هر دو نفر در منطقه‌ی فرود تعیین شده فرود می‌آیید.
  3. خروج؛ باید همزمان با هم خروج کنید(راکب بدن را نزدیک و محکم به وینگ سوتر نگه می‌دارد).
  4. رها کنید؛ در صورتی که طبق برنامه پیش نرفت، راکب باید آماده‌ی رها کردن باشد!
  5. رودئو؛ آرام و ثابت باشید (حرکات آرام و کنترل‌شده).
  6. هشیاری؛ خوشحال و هیجان‌زده باشید اما برنامه را به خاطر داشته باشید و ایمن باشید.
  7. جدا شدن از یکدیگر؛ برای جدا شدن از یکدیگر برنامه‌ای کامل طراحی کنید؛ چه زمانی، کجا، چگونه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا