ایمنیمقدماتی

6 نکته مهم در مورد چتربازی تندم برای اولین پرش تندم

6 نکته مهم در مورد چتربازی تندم برای اولین پرش تندم

اولین پرش تندم متفاوت‌ترین چتربازی دونفره خواهد بود. تجربه‌ای که هیچ‌گاه فراموشش نمی‌کنید. بالاخره قرار هست سقوطآزاد را تجربه کنید. بالاخره بر استرس و نگرانی خودتان غلبه کردید و برای اولین تجربه چتربازی بلیط رزرو کردید. چقدر هیجان‌زده هستید؟

بااین‌حال با نزدیک شدن به روز چتربازی دچار دل‌شوره و نگرانی می‌شویم و می‌خواهیم از آماده بودن خود مطمئن شویم. نگران نباشید؛ این احساسات کاملاً طبیعی است.

این 6 نکته‌ی طلایی را برای افرادی جمع‌آوری کرده‌ایم که برای اولین بار می‌خواهند چتربازی کنند؛ با رعایت این 6 نکته کاملاً آماده خواهید بود!

برای اولین پرش تندم چه لباسی بپوشیم؟

    یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که جامپرهای مبتدی می‌پرسند این است، «چه لباسی باید بپوشم؟». این سؤال خیلی خوبی است. زیرا لباس نامناسب می‌تواند هیجان پرش را از بین ببرد، اما نگران نباشید، فقط به توصیه‌های ما در مورد لباس برای اولین پرش تندم گوش کنید.

    قبل از انتخاب لباس، حتماً وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید (دقت کنید که وضعیت آب‌وهوای منطقه‌ی چتربازی را بررسی می‌کنید!). اگر هوا آفتابی و گرم بود، مدل ورزشی لباسی که معمولاً می‌پوشید را انتخاب کنید، مثل شورت و تاپ ورزشی.

    بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم برای شما داشته باشیم این است که لباس‌های چسبان بپوشید، زیرا لباس‌های گشاد می‌توانند در سرعت بالای 200 کیلومتر در ساعت دست‌وپا گیر باشند!

    به همین دلیل مجاز به پوشیدن صندل یا کفش‌های جلوباز نیستیم، یا دلیل اینکه چرا در پوشیدن کفش‌هایی که گشاد هستند احتیاط می‌کنیم این است که وقتی وزش باد شدت بگیرد، دیگر آن کفش‌ها را نخواهید دید. اما شاید برایتان سؤال باشد، «آیا با وزش این‌همه باد سَردَم نمیشه؟». تجربه می‌گوید: اگر روی زمین سردتان می‌شود، پس در آسمان هم سردتان خواهد شد.

    اگر احساس کردید که سردتان می‌شود، می‌توانید جامپ‌سوت درخواست کنید یا حتی می‌توانید در روزهای خنک یک لباس آستین‌بلند بپوشید.

    برای پرش تندم چقدر غذا بخوریم؟

    شاید از این بترسید که اگر یک وعده‌ی غذایی کامل بخورید، دچار حالت تهوع خواهید شد، اما چتربازی با معده‌ی خالی راه‌‌حل نیست. افرادی که قبل از چتربازی آب و غذا نمی‌خورند احساس بدتری خواهند داشت و اغلب دچار سرگیجه می‌شوند یا سرشان سبک می‌شود.

    همان‌طور که چتربازی با معده‌ی خالی خوب نیست، پریدن با معده‌ی پُر هم می‌تواند به حالت تهوع منجر شود. چند ساعت قبل از پرش، یک وعده‌ی غذایی «سبک» بخورید، فقط پُرخوری نکنید!

    اگر به‌قدری استرس دارید که نمی‌توانید چیزی بخورید، یک لیوان اسموتی پرکالری مصرف کنید تا سطح قند خون شما ثابت بماند. اما به یاد داشته باشید که قبل از پرش مقدار زیادی آب مصرف کنید تا از خستگی در طول پرواز و هنگام پرش جلوگیری کنید.

    از 24 ساعت قبل از پرش از مصرف الکل خودداری کنید، به ما اعتماد کنید، مصرف الکل برای آرامش و کاهش استرس تأثیری ندارد و فقط می‌تواند سردرد و گیجی برای شما به همراه داشته باشد، می‌تواند تجربه‌ی هیجان‌انگیز اولین پرش تندم شما را کاملاً از بین ببرد.

    برای سقوط آزاد دو نفره چه وسایلی همراه داشته باشیم؟

    زمانی که صدها متر بالاتر از سطح زمین هستید، قرار نیست وسایلی را که در آسمان از دست خواهید داد، پیدا کنید. آن‌ها با باد خواهند رفت! به همین دلیل مهم است که تمام اشیاء ارزشمند و قیمتی خود را در زمین بگذارید. می‌توانید وسایل خود را در ماشین‌ یا کمدی که در اختیارتان قرار می‌دهند، بگذارید.

    در ایران همچین امکاناتی وجود ندارد پس بهتر است در داخل ماشین بگذارید یا تحویل دوستان خود بدهید یا از اول با خود همراه نداشته باشید.

    برخی از وسایلی که باید پنهان کنید عبارت‌اند از کیف‌ پول، کلید، تلفن، عینک، یا هر وسیله‌ای که معمولاً در جیب خود نگه می‌دارید. جامپرهای تندم به دلایل امنیتی مجاز به همراه داشتن دوربین در حین چتربازی نیستند. اگر دوست دارید از چتربازی خود فیلم و عکس داشته باشید، می‌توانید از مسئولین پایگاه چتربازی بخواهید تا از شما فیلم و عکس تهیه کنند. هزینه این فیلم گرفتن جدا محاسبه می شود.

    حتماً در اولین پرش تندم از لباس پرش مناسب استفاده کنید، حتماً گواهینامه رانندگی و کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید و اگر موهای بلندی دارید، آن‌ها را ببندید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم تا مقداری پول نقد برای انعام دادن به مربی خود یا خرید از فروشگاه به همراه داشته باشید.

    به‌موقع برسید یا حتی بهتر است زودتر از موعد برسید!

    اگر از آن دسته افرادی هستید که معمولاً دیر می‌رسید، چندساعتی زودتر حرکت کنید. بسیار مهم است که به‌موقع برسید تا همه‌چیز را قبل از سوارشدن به هواپیما چک کنید، مدارک و فرم‌های لازم را پر کنید.

    وقتی برای اولین پرش تندم دیر می‌رسید، زمان پرش دیگران نیز به تعویق می‌افتد. در صورت تأخیر بیش‌ازحد، پرش در آن روز را از دست خواهید داد و برای چتربازی تندم بعدی باید هزینه پرداخت کنید.

    تأخیر شما علاوه بر خراب کردن برنامه‌ی دیگران باعث استرس بیشتر شما نیز خواهد شد؛ البته اگر جامپر مبتدی هستید، استرس آخرین چیزی است که برای خود می‌خواهید.

    طرز قرارگیری بدن در طول سقوط آزاد و هنگام فرود

    در چتربازی تندم، مربی رهبری پرش را بر عهده خواهد داشت. بااین‌وجود، چندین راه برای کمک کردن به او وجود دارد. دو مورد مهمی که باید به یاد داشته باشید طرز صحیح قرارگیری بدن در حین سقوط آزاد و فرود است. مربی چتربازی تندم به شما کمک خواهد تا در طول سقوط آزاد شکم شما رو به زمین قرار گیرد.

    این نوع قرارگیری افقی بدن به سمت زمین به شما کمک می‌کند تا بدون افزایش سرعت هنگام فرود، شتاب ثابتی داشته باشید. لنگر دستی چتر نجات شما که بلافاصله پس از پرش آزاد می‌شود به ثابت ماندن شتاب کمک می‌کند.

    وقتی زمان فرود فرامی‌رسد، باید بتوانید پاهای خود را بلند کرده و بالا نگه‌دارید تا اول مربی بتواند سطح زمین را لمس کند. بلند کردن پاها کمک می‌کند تا شخص همراه شما بدون مانع و به‌درستی ضربه را تحمل کند و از آسیب جلوگیری کند.

    استرس را قبول کنید و نفس عمیق بکشید

    اگر برای اولین بار است که چتربازی می‌کنید، استرس خواهید داشت و احتمالاً کمی عصبی خواهید بود. هیچ راهی برای خلاص شدن از این احساسات نیست. اما نگرانی و دل‌شوره واقعاً می‌تواند مهیج باشد و به داشتن تجربه‌ای هیجان‌انگیز کمک خواهد کرد. به‌جای تمرکز روی ترس‌های خود، روی نفس کشیدن تمرکز کنید.

    هنگام پرواز کردن به سمت بالا چند نفس عمیق بکشید: از بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید. هنگامی‌که ضربان قلب شما آرام شد، متوجه خواهید شد که ذهن شما نیز از این روش پیروی می‌کند. برای لذت بردن از این تجربه‌ی بی‌نظیر یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.

    برای اطلاعات بیشتر بخوانید:

    ۷ نکته جهت آمادگی برای اولین تجربه سقوط آزاد

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا